Devlet Destekli Tarım Sigortaları, aşağıdaki branşlarda faaliyet göstermektedir:
Üreticiler ve yetiştiriciler; Devlet Destekli Tarım Sigortası yaptırabilmek için, Tarım ve Orman Bakanlığınca belirlenen kayıt sistemlerine, Tarım ve Orman Bakanlığı İl - İlçe Müdürlükleri aracılığıyla kayıt yaptırmalı ya da mevcut kayıtlarını her yıl güncellemelidir.
Meyveler, dolu riski ile birlikte; fırtına, hortum, yangın, heyelan, taşıt çarpması, deprem, sel ve su baskını risklerinin neden olduğu miktar kaybı ile dolu riskinin sebep olduğu kalite kaybı,
İsteğe bağlı olarak:
teminat kapsamına alınmaktadır.
Ağaç / fidanlar,
teminat kapsamına alınmaktadır.
Ağaç-Fidan Sigortalarında teminat altına alınan unsur ağaç veya fidanın kendisidir. Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemi kaydının da ağaç veya fidan olacak şekilde kaydettirilmesi gerekmektedir.
teminat kapsamına alınmaktadır.
Ayrıca; isteğe bağlı olarak,
teminat kapsamına alınmaktadır.
Aşağıdaki tabloda detaylı olarak yer almaktadır:
Bitkisel Ürün Sigortasında,
teminat altına alınmaktadır.
Kuru tarım alanlarında yetiştirilen buğday, arpa, çavdar, yulaf, tritikale, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek ve yağlık ayçiçeği ürünleri, dolu paketi dışındaki; kuraklık, don, sıcak rüzgâr, sıcak hava dalgası, aşırı nem, aşırı yağış risklerinden kaynaklı verim azalışlarına karşı güvence altına alınmaktadır.
İsteğe bağlı olarak; buğday, arpa, çavdar, yulaf, tritikale ürünlerinin sap kısmı da teminat kapsamına alınmaktadır.
Köy Bazlı Verim Sigortasında,
teminat kapsamı dışındadır.
Seralar, yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre sigortalanmaktadır.
Seralar;
Yüksek tünellerin içindeki ürünler ve plastik örtüsü; dolu, fırtına, hortum, yangın, heyelan, taşıt çarpması, deprem ile sel ve su baskını risklerine karşı,
Alçak tünellerin içindeki ürünler; dolu, dolu kalite kaybı, fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem, taşıt çarpması, yaban domuzu ile sel ve su baskını risklerine ve domates, biber, patlıcan, kavun, karpuz ürünleri ise isteğe bağlı olarak yeniden ekim dikime sebep olan don riskine karşı, teminat kapsamına alınmaktadır.
Ayrıca, saksılı süs bitkisi yetiştiriciliğinde, saksı büyüklüğüne bakılmaksızın, üretimi yapılan saksılar, risk incelemesi sonucuna göre teminat kapsamına alınmaktadır.
Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı süt ve besi sığırları ile mandalar, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır:
İnfertilite (kısırlık) nedeniyle meydana gelen mecburi kesim hasarlarında, hasarlı hayvanın resmi kayıtlara göre (Tarım ve Orman Bakanlığı kayıt sistemi ve Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliği) poliçe dönemi içerisinde buzağılamış olması ve son buzağılama hadisesinden sonra en az 4 kez suni tohumlama işleminin yapılmış olması ve bu durumun belgelenmesi halinde infertilite (kısırlık) teminat kapsamında değerlendirilir.
Sigortalandığı tarihte 12 aylıktan daha küçük olan dişi sığırların; poliçe dönemi içerisinde suni tohumlama işlemlerine rağmen, infertilite problemi nedeniyle mecburi kesime sevk edilmesi halinde (resmi kayıtlarda buzağılama hadisesi olmasa dahi) infertilite yönünden teminat kapsamında kabul edilmektedir.
İsteğe bağlı ve yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, aşağıdaki riskler de poliçeye ek prim alınması koşuluyla ilave edilebilmektedir:
Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı küçükbaş hayvanlar, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır:
İsteğe bağlı olarak ve yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, aşağıdaki riskler de poliçeye ek prim alınması koşuluyla ilave edilebilmektedir:
Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı, biyogüvenlik ve hijyen tedbirleri alınmış, kapalı tesislerde yetiştirilen kümes hayvanları ile açık ve yarı açık sistemde yetiştirilen kümes hayvanları, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır:
İsteğe bağlı olarak ve yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, aşağıdaki riskler de poliçeye ek prim alınması koşuluyla ilave edilebilmektedir:
Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı tesislerde yetiştiriciliği yapılan su ürünleri türleri ile kafes ve ağlar, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır.
İsteğe bağlı olarak ve yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, ek prim alınması koşuluyla poliçe kapsamına aşağıdaki riskler de ilave edilebilmektedir:
Ayrıca, kafes ve ağlar; fırtına, hortum, deprem, sel ve su baskını riskleri, kazalar ve predatörler nedeniyle meydana gelen maddi zararlar teminat kapsamına alınmaktadır.
Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı olan plakalı kovanlar, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır:
Kovan sigorta bedelinin; unsur (kovan, arı kolonisi ve bal) bazında ayrımı poliçe üzerinde belirtilmektedir. Çerçeveler ve petekler teminat kapsamında değildir.
Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında,
sigortaya kabul edilmektedir.
Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında,
teminat kapsamı dışındadır.
Sigorta süresi 1 yıldan az olmamak koşuluyla; koyun ve keçiler ile koç ve tekeler, 11'inci günden itibaren 5 yaşına kadar (5 yaş dâhil) sigortaya kabul edilmektedir.
Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında,
teminat kapsamı dışındadır.
Sigortaya kabul edilebilecek hayvanlar ve yaşları şu şekildedir:
Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında,
teminat kapsamı dışındadır.
Su Ürünleri Hayat Sigortasında,
teminat kapsamı dışındadır.
Sigortaya kabul şartları şu şekildedir:
Arıcılık Sigortasında,
teminat kapsamı dışındadır.
Bir poliçe yılında en fazla 3 kaza olayı teminat kapsamındadır.
Hayvan Hayat Sigortalarında sigorta bedelleri; hayvan bazında ırk, yaş, cinsiyet, verim, kondisyon ve bölge kriterlerinin bir bütün olarak değerlendirilmesi doğrultusunda belirlenmektedir.
Muafiyet: Poliçede yazılı önceden belirlenmiş bir miktara kadar olan hasarların sigortacı tarafından ödenmemesi ve/veya belirlenmiş o miktardan daha yüksek hasarların o miktar tenzil edildikten sonra ödenmesi şekline muafiyet uygulaması denir.
Müşterek Sigorta: Teminat kapsamındaki risklerin gerçekleşmesi sonucunda meydana gelen bir hasarın belli bir bölümünün veya belli bir yüzdesinin sigortalı tarafından karşılanmasıdır.
Tazminat hesaplamalarında, muafiyet ve müşterek sigorta oranlarının nasıl uygulandığına ilişkin örneklere, www.tarsim.gov.tr'de , Mevzuat - Müşterek Sigorta ve Muafiyetler bölümünden ulaşılabilmektedir.
Devlet Destekli Tarım Sigortası poliçeleri, TARSİM'e üye sigorta şirketlerinin yetkili acenteleri aracılığıyla düzenlenmektedir.
Devlet Destekli Tarım Sigortası branşlarında poliçe üretimi yapılabilmesi için, TARSİM'e 26 üye sigorta şirketleri ile iletişime geçilmesi gerekmektedir.
Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS) kaydı hatalı yapılmış ise İl veya İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü aracılığıyla hatalı kayıtlar düzeltilmelidir.
www.tarsim.gov.tr'de internet sitesinde yer alan "Online Prim Hesabı" adımından tahmini prim hesabı yapılabilmektedir. Burada hesaplanan primler, rehber primler olup; gerçek, parsel bazında poliçe tanzimi sırasında hesaplanacak primlerle farklılık gösterebilmektedir.
Uzun yıllara dayalı istatistiksel veriler, aktüeryal çalışmalar, her bir riskin ürün ve lokasyon bazında hasar-prim dengesi, hasar büyüklüğü gibi kriterler değerlendirilerek gerekli düzenlemeler sigortacılık esaslarına dayalı olarak yapılmaktadır.
Poliçe bilgisi değişiklik talepleri, ilgili acenteye iletilmelidir. Talepler, Genel Şartlar ile Tarife ve Talimatlar çerçevesinde değerlendirilmekte ve uygun bulunması halinde zeyilname düzenlenerek ilgili değişiklikler yapılabilmektedir.
Bitkisel Ürün Sigortasında, poliçe tanzim tarihinden itibaren 7 gün içerisinde, sigorta şirketi veya acenteler tarafından poliçede dain-i mürtehin şerhi yok ise sistemdeki parametreler çerçevesinde poliçede zeyil işlemleri ve başlangıcında iptal zeyli yapılmaktadır.
Poliçe son kabul tarihine kadar poliçede dain-i mürtehin şerhi yok ise sistemdeki parametreler çerçevesinde zeyil ve iptal zeyil işlemleri, ilgili sigorta şirketleri tarafından yapılmaktadır.
Son kabul tarihinden sonraki primi etkileyen tüm talepler için, sigorta şirketi aracılığı ile TARSİM'e yazılı olarak başvurulması gerekmektedir.
Diğer tarım sigortaları branşlarında, poliçe başlangıcından iptal; ilgili branşların Genel Şartlar ile Tarife ve Talimatlarında belirtildiği şekilde uygulanmaktadır.
Prim tutarı peşin olarak veya taksitli olarak ödenebilmektedir. Poliçe, ödeme şekline göre tanzim edilmektedir. Peşinat ile taksit tutarları poliçe üzerinde gösterilmektedir. Prim tutarının peşin ödenmesi durumunda, toplam prim üzerinden %5 oranında peşin ödeme indirimi uygulanmaktadır. Prim tutarı, aşağıda belirtildiği şekilde taksitli olarak da ödenebilmektedir.
60 gün içerisinde, tahsil edilmemiş tazminat ödemeleri geri dönmektedir. Paranın geri döndüğü tarih itibarıyla, en geç 2 hafta içerisinde yeniden talimat verilerek, tekrar ödeme yapılmaktadır.
Poliçe ve hasarlara ilişkin bilgilerin takibi; ALO TARSİM 172 Çağrı Merkezinden, TARSİM Mobil Uygulama ve www.tarsim.gov.tr web sitesinde yer alan Üretici Portalı'ndan yetkili sigorta şirketleri/acentelikleri aracılığıyla veya E-Devlet Sistemi üzerinden yapılabilmektedir.
Büyükbaş Hayvan Hayat, Küçükbaş Hayvan Hayat, Arıcılık ve Sera Sigortalarında, poliçe bitiminden önceki 30 günlük süre içinde, poliçe bittikten sonra 15 günlük süre içinde poliçenin yenilemesi için acenteye başvurulabilmektedir.
Hasar görmemiş bir poliçenin yenilenmesi halinde;
Bitkisel ürünler için poliçe başvuruları, ürün, il, ilçe ve köy bazında açıklanan poliçe ilk ve son kabul tarihleri aralığında yapılabilmektedir.
Poliçe kabul tarihlerine; www.tarsim.gov.tr internet sitesindeki duyurular sekmesinde yer alan İlk ve Son Poliçe Kabul Tarihleri linkinden ulaşılabilmektedir.
Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sisteminde kayıtlarını güncellemiş olan üreticinin, ürününü sigortalatmak için TARSİM'e üye sigorta şirketine veya acentesine başvurması gerekmektedir.
Sigortalanacak olan ürünün son kabul tarihi geçmiş ise acente tarafından sisteme giriş yapılması halinde, yapılacak risk inceleme sonucu çerçevesinde sadece "dolu paketi" için poliçe tanzim işlemi gerçekleştirilebilmektedir.
Poliçe tanzimi sırasında sistemde belirlenen verim değeri aralıklarının artırılması veya azaltılması için sigorta şirketlerine veya acentelere başvuruda bulunulması gerekmektedir.
Ürün veriminin belirlenebileceği uygun fenolojik evrede verim tespit çalışması yapılmaktadır. Verim artışı/azalışına ilişkin zeyil işlemleri, verim tespit talep tarihine göre değerlendirilmektedir.
İade işlemleri, zeyil işlemleri talep tarihlerine göre değerlendirilerek, Tarife ve Talimatlarda yer alan esaslara göre yapılmaktadır. Poliçenin 2/3'ünden fazlası kullanılmış ise poliçeye ait primin iadesi yapılamamaktadır.
Aynı ada parsel üzerinde veya aynı bahçede birden fazla ürün olması durumunda, sadece Çiftçi Kayıt Sistemi'nde (ÇKS) kayıtlı olan ürünün poliçesi yapılmaktadır. Aynı parseldeki diğer ürünlerin de sigortası yaptırılmak istenir ise; bu ürünlerin de Çiftçi Kayıt Sistemi'ne (ÇKS) kayıtlarının ayrı ayrı yapılması gerekmektedir.
Sera Sigortası poliçelerinde poliçe tanzim işlemi yapılmadan önce serada risk analiz çalışması gerçekleştirilmektedir. Yapılan risk analiz çalışması sonucunda, seranın alabileceği teminatlar belirlenmektedir. Sigortalı, sera için alınamayan teminatlar ile ilgili olarak eksikliklerin giderilmesinin ardından yazılı talebini TARSİM'e iletmelidir. Talep edilen teminatlar, serada yeniden yapılacak eksper incelemesi sonucuna göre ve ek prim karşılığında poliçeye ekletilebilmektedir.
Sera Sigortası poliçesinde yer alan ürünün teminat süresi, poliçedeki son hasat tarihine kadar devam etmektedir. Son hasat tarihinden sonra meydana gelen ürün hasarları için tazminat ödemesi yapılmamaktadır.
Ürün bilgisi, Tarım ve Orman Bakanlığı İl-İlçe Müdürlükleri tarafından, Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemi üzerinde güncellenmelidir. Sigortalı, güncelleme işleminin ardından dilekçesi ile birlikte TARSİM'e başvuruda bulunmalıdır.
Aynı alan için, hem Köy Bazlı Verim Sigortası, hem de Bitkisel Ürün Sigortası poliçesi tanzim edilebilmektedir.
Tarla ürünlerinde Toplu Poliçe Girişi adımından poliçe oluşturulabilmektedir.
Ağaçların teminat altına alınabilmesi için; Ağaç-Fidan türünde sigorta poliçesi (ürün poliçesinden ayrı olarak) düzenlenmesi gerekmektedir.
Ağaç - Fidan sigortası poliçesi düzenlenmesi için şartlar şu şekildedir:
En yüksek %50 ek prim karşılığında poliçe süresi uzatılabilecek ürünler şu şekildedir:
Poliçe bitiş tarihinden itibaren 30 gün süre ile vade uzatımı yapılabilmektedir. Poliçe süresinin uzatılması talebi, poliçe bitiş tarihinden 15 gün öncesine kadar yapılabilmektedir. Bu süre aşılır ise zeyil işlemi yapılamayacaktır. "Uzatma Zeyli" TARSİM, acente ve sigorta şirketleri tarafından yapılabilmektedir.
Verim tespit raporlarının incelemeleri, poliçe bitiş tarihinden itibaren en geç 30 gün içinde tamamlanmaktadır. Zeyil işlemi, eksper raporu doğrultusunda yapılmaktadır.
Ön Bilgi Formu (ÖBF) girişinden sonra en kısa sürede risk inceleme işlemi için eksper yönlendirilmektedir. Sigorta teminatı; risk inceleme sonucu düzenlenen poliçelerde risk inceleme talep tarihinden itibaren en erken 7 gün sonra olmak üzere, 7 günü aşan risk inceleme süreci sonrasında ise, risk analiz onayını takiben poliçe tanzim tarihinde belirtilen bitki gelişme evresinde başlamaktadır.
Risk inceleme işlemleri tamamlandıktan sonra, TARSİM tarafından onaylanan ön bilgi formu, acente tarafından poliçe olarak kaydedilebilmektedir. Acente tarafından 7 gün içerisinde poliçe kaydı yapılmaz ise ön bilgi formu sistem tarafından otomatik olarak reddedilmektedir.
Sigortalı kişi/kurum tarafından, yazılı ve imzalı/kaşeli olarak konuya ilişkin talepte bulunulması gerekmektedir. Yazılı talep, poliçenin düzenlendiği acente kanalıyla ilgili Sigorta Şirketi üzerinden TARSİM'e ulaştırılmaktadır.
Dilekçede; poliçe numarası, sigortalı adı/soyadı-unvanı (kaşeli olarak) yer almalıdır. Bedel değişikliği zeyilleri için; sigortalı hayvanların bedellerinin ne kadar olmasının talep edildiği, kulak küpe numaraları ve varsa faturası belirtilmelidir.
Talebin TARSİM'e ulaşması durumunda, uygunluğu değerlendirilmekte ve sonucu aynı kanal ile sigortalıya iletilmektedir. Poliçede dain-i mürtehin şerhi var ise ilgili kurumun onayı aynı anda alınmalıdır.
Bitkisel Ürün Sigortasında, teknik olarak hasar tespitinin doğru, hatasız ve zamanında yapılmasını sağlayacak sürede ihbarda bulunulması gerekmektedir.
Sigorta ettiren/sigortalı, hasar ihbarını, ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezi, sigorta şirketi ya da acentesi aracılığıyla, sistem üzerinden rizikonun gerçekleştiği tarihten itibaren en kısa süre içinde TARSİM'e yapmalıdır. Ancak, bu süre rizikonun gerçekleşme tarihinden itibaren "don" hasarlarında 10 günü ve diğer hasarlarda 15 günü aşamaz.
Üreticiler, Sesli Yanıt Sistemi uygulamasının yanı sıra, TARSİM Mobil Uygulama, tarsim.gov.tr üzerinde yer alan Poliçe sorgulama/hasar ihbarı ekranı ve acenteler aracılığıyla da Bitkisel Ürün Sigortası branşındaki poliçeleri için hasar ihbarında bulunabilir.
Sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde, aşağıdaki hususları acentesi veya sigorta şirketi aracılığıyla TARSİM'e bildirmekle yükümlüdür:
Köy Bazlı Verim Sigortasında, hasar ihbarında bulunulmamaktadır. Eksperler tarafından referans parsellerde yapılan saha incelemeleri ve verim tespitleri sonucunda köyün gerçekleşen verim değeri tespit edilmektedir.
Tazminat hesabında, köyün gerçekleşen verim ortalaması ile köyün eşik verim değeri arasındaki fark baz alınmaktadır. İlgili yıl için köyün gerçekleşen verim ortalamasının, köyün eşik verim değerinin altında kalması durumunda köyde bulunan tüm sigortalı üreticiler tazminat almaya hak kazanmaktadır. Köyün gerçekleşen verim ortalamasının, köyün eşik verim değerine eşit veya üzerinde olması durumunda ise köyde bulunan sigortalı üreticilere herhangi bir tazminat ödemesi yapılmamaktadır.
Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, acentesine, TARSİM'e ya da poliçede bildirilen adreslere;
Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;
Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;
Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;
Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;
Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;
Hasar tespit tarihinden itibaren 7 gün içinde; sigorta yaptırılan sigorta şirketine/acenteye başvurularak, itiraz girişi yapılabilmektedir. Bununla birlikte doğrudan TARSİM'e yazılı talepte bulunularak, ekspertiz sonucuna itiraz edilebilmektedir.
Hasar dosyası tamamlanarak, kesinleşmiş olan tazminat miktarları, sigortalıya en geç 30 gün içinde TARSİM tarafından banka kanalıyla ödenmektedir.
Bitkisel Ürün Sigortasında; tazminat, poliçe bitiş tarihinden (hasat tarihinden) önce ödenmemektedir. Ancak, %100 tam hasarlarda poliçe vadesinden önce de ödeme yapılabilmektedir.
Tazminat alacağı bulunan gerçek ve tüzel kişilerin, Ziraat Bankası nezdinde hesabı bulunuyor ise kısa mesaj (SMS) ile yapılan bilgilendirme sonrasında ibrazıyla T.C. Ziraat Bankası'nın, Türkiye sınırları içindeki herhangi bir şubesinden tazminatını alabilmektedir. Ziraat Bankası'nda hesabı olmayan tazminat sahipleri ise merkezi ödeme sistemi üzerinden tazminatını tahsil edebilmektedir.
Hasar dosyası ile ilgili eksik belge tespit edilmesi halinde, sigortalıya SMS kısa mesaj ile bilgilendirme yapılmaktadır. Ayrıca, sigorta şirketi ve acenteye eksik belge ile ilgili e-posta üzerinden bilgilendirme iletilmektedir.
Aynı zamanda ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezi aracılığıyla da bilgi alınabilmekte olup, www.tarsim.gov.tr web sitesinden, poliçe ve T.C. kimlik numarasıyla sorgulama yapılabilmektedir.
Sigortalıya ait ödeme TARSİM tarafından, Ziraat Bankası'na gönderildiğinde, sigortalıların cep telefonuna otomatik olarak tazminatını alabileceği ile ilgili kısa mesaj (SMS) gönderilmektedir. Eşzamanlı olarak, acentelere bilgilendirme e-postası da iletilmektedir.
Poliçede dain-i mürtehin kurum var ise SMS gönderimi yapılmamakta, sigorta şirketi ve acente e-posta ile bilgilendirilmektedir. Sigortalılar tazminatın ödenip ödenmediğini www.tarsim.gov.tr sayfasında yer alan "Poliçe Sorgulama" linkinden de öğrenebilmektedir.
İhbar nedeninin hatalı bildirilmesi; hasar tespit çalışmasını etkilememektedir. Tespit çalışması sırasında doğru hasar nedeni belirlenmektedir.
Bitkisel Ürün Sigortası poliçelerinde erken dönemde gerçekleşen hasarlar için yapılan değerlendirme sonucunda yeniden ekim-dikim kararı alınabilmektedir. Yeniden ekim dikime ait masraflar hesaplanmaktadır. Tazminat ödemesi, yapılmış olan masrafların sigorta bedelinin en fazla %30'una kadarı muafiyet ve müşterek oran uygulanmaksızın yapılmaktadır.
Prim borç mahsup işlemleri ile ilgili listeler, sigorta şirketlerinin Genel Müdürlüğüne iletilmekte ve sigorta şirketlerinin Genel Müdürlüğünden alınan onay sonrasında, prim borcuna ilişkin kesinti yapılmaktadır. Ödenmiş prime ait kesinti yapılmış ise konuyla ilgili olarak sigorta şirketinin Genel Müdürlüğü ile irtibata geçilmesi gerekmektedir.
Teminat kapsamında tespit edilen hasar için, poliçede yazılı muafiyet ve müşterek oranlar uygulandıktan sonra tazminat hesaplaması yapılmaktadır.
Belirlenen hasar tutarı, hiçbir durumda poliçede yazılı olan sigorta bedelinin %100'ünü geçmemektedir.
Sigorta ettiren/sigortalı, ekilen tohumun çıkışının olmaması halinde, sigorta şirketi ya da acentesi aracılığıyla sözleşmenin akdedildiği yılın 31 Aralık tarihine kadar TARSİM'e ihbarda bulunmakla yükümlüdür.
Sigorta ettiren/sigortalı, oluşacak hasarları, sözleşmenin akdedildiği yılı takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar ihbar etmekle yükümlüdür. Bu tarihten sonra gerçekleşecek hasarlar için sigorta ettirenin/sigortalının ihbar yükümlülüğü bulunmamaktadır.
Yangın hasarları dosyalarının işleme alınması için Savcılık Sonuç Belgesinin TARSİM'e iletilmesi gerekmektedir.
Yangın hasarlarında, savcılık sonuç belgesi, itfaiye tutanağı ve ifade tutanaklarının acente veya www.tarsim.gov.tr internet sitesinde, Kurumsal Mobil uygulamada yer alan İletişim Formu veya 0216 322 00 93 numaralı faks aracılığıyla iletilmesi gerekmektedir.
Hasar dosyası, evrakların TARSİM'e iletilmesi halinde değerlendirmeye alınmaktadır. Olay tutanağı, jandarma veya karakol tarafından savcılığa iletilmemiş ise sigortalıdan, bu yerlerden yangın olayının savcılığa iletilmediğine ilişkin resmi yazı istenmektedir.
Kaza olayı yaşanmış olan hasarlarda hasarın değerlendirilebilmesi için "olay yeri tutanağı, jandarma/karakol tutanağı, kaza tespit tutanağı" gibi evraklar üreticiden talep edilmektedir.
Verim tespit çalışması, ürünün veriminin belirlenebileceği uygun fenolojik evrede yani hasada yakın yapılmaktadır. İşlemler, verim tespit talep tarihine göre değerlendirilmektedir.
Kulak küpe numarasının, üretici tarafından bilinmesi ve hasar ihbarı esnasında belirtilmesi gerekmektedir. Sigortalı tarafından, kulak küpe numarasının belirtilmediği hallerde hasar ihbarı alınamamaktadır. (Doğal afet-yangın, sel-su baskını, vb. hasarları istisna olmak üzere)
Sigortalının küpesiz hayvanı mevcut ise, Hayvan Bilgi Sistemi (HBS) üzerindeki hayvan varlığı ve poliçedeki hayvan listeleri kontrol edilerek, küpesi düşen hayvan tespit edilebilmektedir. Kulak küpe numarasının tespit edilmesinden sonra yeniden hasar ihbarında bulunulabilmektedir.
Eksper değişikliği talebi yapılabilmesi için, gerekçelerin açık bir şekilde yer aldığı üretici imzalı dilekçenin TARSİM'e sigorta şirketi/acente aracılığıyla iletilmesi gerekmektedir.
Bir adet ihbar bildirilmesi yeterli olmakla birlikte, eksper teminat kapsamındaki tüm hasarları değerlendirmektedir.
Hayvan Hayat Sigortalarında hasar dosyalarının değerlendirmeye alınabilmesi için iletilmesi gerekli olan evraklar aşağıdaki gibidir:
Sigortalı hayvanın mezbahada kesimi gerçekleştirildikten sonra düşümün mezbahadaki veteriner hekim tarafından yapılması gerekmektedir.
Türkvet düşüm belgesi, Tarım ve Orman Bakanlığı İl-İlçe Müdürlüklerinden temin edilmektedir.
Ölüm ve zorunlu kesim hasarlarında mutlaka iletilmesi gereken bir belgedir.
Kesilen sigortalı hayvanın etini satın alan kasaptan fatura/müstahsil makbuzu alınması gerekmektedir.
Sigortalı hayvanın kulak küpe numarası ve kilogramı fatura/müstahsil makbuzunda yazılı ve imzalı/kaşeli olmalıdır.
Zorunlu kesim hallerinde; sigortalı hayvanların kesim halinin fotoğraflanarak TARSİM'e iletilmesi gerekmektedir.
Sigortalı hayvanın kesiminin mezbahada gerçekleştirilmesi durumunda, mezbahada bulunan veteriner hekimden kesim raporunun/tutanağının talep edilmesi gerekmektedir.
Sigortalı hayvan, eksper mahiyetinde imha edildiğinde; eksper imha raporu, mezbahada imha edildiğinde; mezbaha imha raporu, mahalde imha edildiğinde ise muhtar ve şahitlerin tutmuş oldukları imha tutanağı TARSİM'e iletilmelidir.
Hayvana ait buzağılama ve suni tohumlama bilgilerinin yer aldığı belgedir. Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliğinden temin edilmektedir.
Veteriner hekimin sigortalı hayvana suni tohumlama işlemi yaptığına ilişkin belgedir.
Serbest veteriner hekim tarafından sigortalı hayvana uygulanan tedavi yöntemi, veteriner hekime ait protokol defterinde veya e-reçetede, tedavinin başlangıç tarihi ve kullanılan ilaçları içerecek şekilde yazılı, imzalı/kaşeli olarak TARSİM'e iletilmelidir.
Sigortalı hayvandan alınan numunenin laboratuvara iletilmesi durumunda çıkacak olan sonuca ait rapordur.
Kulak küpesi düşen sigortalı hayvan için küpe talebine ait dilekçe, imzalı/kaşeli olarak Tarım ve Orman Bakanlığı İl-İlçe Müdürlüklerine ve Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliğine iletilmeli ve TARSİM'e bildirilmelidir.
Gezginci arıcılık yapan üreticilerin, arı kolonilerini bir ilden başka bir ile taşımadan önce almak zorunda oldukları resmî izin belgesi olup, sigortalı kovanların bağlı olduğu Tarım ve Orman İl-İlçe Müdürlüklerinden temin edilmelidir.
Gezginci arıcılık yapan üreticilerin, arı kolonilerini bir ilden başka bir ile taşımadan önce almak zorunda oldukları resmî izin belgesi olup, kovanların taşındığı Tarım ve Orman İl-İlçe Müdürlüklerinden temin edilmelidir.
TARSİM tarafından ihtiyaç olması halinde eksper eğitimleri düzenlenmektedir. Duyurular, SEGEM, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı ve TARSİM'in web sitesi www.tarsim.gov.tr üzerinden yayınlanmaktadır.
Sınav başvurusuna ilişkin duyurular, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, SEGEM ve TARSİM'in web sitesi www.tarsim.gov.tr üzerinden yayınlanmaktadır. Duyuruda yer alan kılavuzdaki açıklamalara göre başvuru yapılabilmektedir.
Bitkisel Ürün Sigortalarının hasar tespitleri, ziraat mühendisi, ziraat teknikeri ve ziraat teknisyenleri;
Çiftlik hayvanları sigortalarının risk inceleme işlemleri veteriner hekimler ve zooteknist ziraat mühendisleri, hasar tespitleri ise veteriner hekimler, su ürünleri sigortalarının risk incelemeleri; su ürünleri mühendisi, su ürünleri bölümü mezunu ziraat mühendisleri, balıkçılık teknoloji mühendisi ve veteriner hekimler; hasar tespitleri ise veteriner hekimle birlikte su ürünleri mühendisleri tarafından yapılmaktadır.
Sınava ikametgâhın olduğu ilde girme zorunluluğu bulunmamaktadır. Tarım Sigortaları Havuzu Eksperliği Ön Eleme Sınavı, SEGEM tarafından düzenlenmekte olup, kılavuzda belirtilen Adana, Ankara, Erzurum, Giresun, İstanbul, İzmir, Malatya, Şanlıurfa illerinde yapılmaktadır. İllerde bir değişiklik olması halinde yayımlanacak olan kılavuzda belirtilmektedir.
Kontenjanlar, sınav ücretleri yatırılmadan önce duyurulmaktadır. İkamet adresine göre başvuru yapıldığından ötürü başka bir il için tercih yapılamamaktadır. Sınav ücreti ödendikten sonra SEGEM'in web sitesi olan www.segem.org.tr üzerindeki başvuru formu doldurulmadığı takdirde, dilekçe ile başvuru yapılması halinde SEGEM tarafından ücret iadesi yapılabilmektedir.
Sınav giriş yeri, sınav kılavuzunda belirtilen esaslar dâhilinde ve mücbir sebepler kapsamında, sınav tarihinden önce dilekçe ile SEGEM'e yapılacak başvuruya istinaden değiştirilebilmektedir. Bu konuda yetki SEGEM'de bulunmaktadır.
Gerekli belgelerin tamamlanıp, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'ne (TOBB) iletilmesi ve TOBB'un internet sitesi www.tobb.org.tr'de eksperlere ait levha numarasının yayınlanmasıyla birlikte TARSİM sistemine eksperlik kaydı yapılarak, eksper kodu belirlenmektedir. Eksper kodu belirlendikten sonra hasar tespit ve risk inceleme işlemleri için organizasyona dâhil olunmaktadır.
Eğitimlerin yapılacağı otel seçimi, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı ile TARSİM tarafından belirlenmekte ve kılavuzda belirtilmektedir. Eğitim programına ait konaklama ücreti, eksperler tarafından karşılanmaktadır.
Eksper eğitimlerinde ücret, SEGEM tarafından yayınlanan duyuruda belirtilen banka hesabına yatırılmaktadır.
Devlet Destekli Tarım Sigortaları sistemi, mevzuat, çalışma usul ve esasları hakkında bilgiler vermek amacıyla, TARSİM ve SEGEM koordinasyonunda hazırlanan TARSİM Devlet Destekli Tarım Sigortaları Acente Eğitimi düzenlenmektedir.
E-eğitim ve e-sınavdan oluşan programda, Bitkisel Ürün Sigortaları, Sera Sigortası, Köy Bazlı Verim Sigortası, Ağaç ve Fidan Sigortası, Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası, Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası, Kümes Hayvanları Hayat Sigortası, Su Ürünleri Hayat Sigortası, Arıcılık Sigortası vb. tarım sigortalarının operasyonel süreçleri, teminatlar, poliçe düzenlemelerinde ekran uygulamaları, hasar ihbarı, hasar tespit ve tazminat ödeme süreçleri hakkında bilgiler sunulmaktadır.
Acente Eğitimleri, SEGEM aracılığı ile düzenlenmektedir. Eğitimlerle ilgili ayrıntılı bilgiler, SEGEM'in kurumsal internet sitesi www.segem.org.tr üzerinden takip edilebilmektedir.
Programa, sigorta şirketlerinin genel müdürlükleri, banka şubeleri, acenteler, brokerler, üniversite öğrencileri, çağrı merkezleri veya eğitime katılarak sertifika almak isteyen kişiler başvurabilmektedir.
Sertifikalar eğitimin %100 tamamlanmasını takiben 24 saat içerisinde atanmaktadır. Sertifikalar 180 gün boyunca aktif olmaktadır. Bu süre zarfında sertifikanın kaydedilerek, dijital ya da fiziksel ortamda muhafaza edilmesi önem taşımaktadır. 180 günün ardından, aday.segem.org.tr adresi üzerinden sertifikanın görüntülenmesi için ödeme yapılması gerekmektedir.