TARSİM | Tarım Sigortaları                            

Sıkça Sorulan Sorular

Sigorta Kapsamına Ait Sorular

Devlet Destekli Tarım Sigortası branşları nelerdir?

Devlet Destekli Tarım Sigortaları, aşağıdaki branşlarda faaliyet göstermektedir:

  • Bitkisel Ürün Sigortası
    • Ağaç / Fidan Sigortası
  • Köy Bazlı Verim Sigortası
  • Gelir Koruma Sigortası
  • Sera Sigortası
  • Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası
  • Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası
  • Kümes Hayvanları Hayat Sigortası
  • Su Ürünleri Hayat Sigortası
  • Arıcılık Sigortası
  • İpek Böceği Sigortası

Devlet Destekli Tarım Sigortası yaptırmak için şart olan kayıt sistemleri nelerdir ve nerede yapılır?

Üreticiler ve yetiştiriciler; Devlet Destekli Tarım Sigortası yaptırabilmek için, Tarım ve Orman Bakanlığınca belirlenen kayıt sistemlerine, Tarım ve Orman Bakanlığı İl - İlçe Müdürlükleri aracılığıyla kayıt yaptırmalı ya da mevcut kayıtlarını her yıl güncellemelidir.

Bitkisel Ürün Sigortası kapsamında meyveler hangi risklere karşı sigortalanabilmektedir?

Meyveler, dolu riski ile birlikte; fırtına, hortum, yangın, heyelan, taşıt çarpması, deprem, sel ve su baskını risklerinin neden olduğu miktar kaybı ile dolu riskinin sebep olduğu kalite kaybı,

İsteğe bağlı olarak:

  • Don riskinin yaş meyvelerde neden olduğu miktar kaybı,
  • Dolu ağı ve örtü ile destek (telli terbiye) sistemleri ve bu sistemlerin altında bulunan ürünlerde; dolu, dolu ağırlığı, kar ağırlığı, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını, taşıt çarpması risklerinin neden olduğu zararlar,
  • Dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, taşıt çarpması, sel ve su baskını risklerinin, salamuralık yaprak üretimi yapılan asmaların yapraklarında neden olduğu miktar kaybı,
  • Yağmur riskinin; kiraz ve üzüm ürünlerinde olgunlaşma ve hasat dönemlerinde neden olduğu miktar kaybı ile taze tüketime yönelik olarak üretilen incirlerde olgunlaşma ve hasat dönemlerinde yol açtığı kalite kaybı, kurutmalık amaçlı üretilen incirlerde, olgunlaşma ve buruklaşma dönemlerinden hasada kadar olan dönemde neden olduğu miktar ve kalite kaybı,
  • Sıcak havanın, altıntop, limon, mandalina, portakal ürünlerinde çiçeklenme, meyve tutumu ve küçük meyve dönemlerinde kuruma, dökülme; üzümlerde ise çiçeklenme ve tane bağlama dönemlerinde salkımlarda tane tutumunun gerçekleşmemesi ve tanede büyümenin durması, kuruması ve dökülmesi şeklinde neden olduğu miktar kaybına karşı,

teminat kapsamına alınmaktadır.

Bitkisel Ürün Sigortası kapsamında ağaç/fidan hangi risklere karşı sigortalanabilmektedir?

Ağaç / fidanlar,

  • Ekonomik olarak verime yatmış meyve ağaçları, çay ve asmaların kendileri ile fidanlarında, süs bitkisi fidanında, dolu, fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem, sel ve su baskını, taşıt çarpması, kar ağırlığı riskleri ile fidanlarda yabani hayvan (yaban domuzu ve geyik) zararı riski ile meyve ve bağ fidanlarında don riskinin neden olduğu tam hasarlara,
  • Dolu ağı ve örtü ile destek (telli terbiye) sistemleri üzerinde biriken dolunun, gerek ağırlığı, gerekse kayması ve/veya düşmesi, fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem, sel ve su baskını, taşıt çarpması, kar ağırlığı riskleri nedeniyle, meyve ağaçları ve asmaların kendileri ile fidanlarında meydana gelen zararlara karşı,

teminat kapsamına alınmaktadır.

Ağaç/Fidan Sigortasında Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemi kaydı nasıl olmalıdır?

Ağaç-Fidan Sigortalarında teminat altına alınan unsur ağaç veya fidanın kendisidir. Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemi kaydının da ağaç veya fidan olacak şekilde kaydettirilmesi gerekmektedir.

Bitkisel Ürün Sigortası kapsamında tarla ürünleri, sebzeler ve kesme çiçekler hangi risklere karşı sigortalanabilmektedir?

  • Tarla ürünleri, sebzeler ve kesme çiçekler "dolu, fırtına, hortum, yangın, heyelan, taşıt çarpması, deprem ile sel ve su baskını" risklerinin neden olduğu miktar kaybına; sebze ve kesme çiçekler dolu riskinin neden olduğu kalite kaybına,
  • Tarla ürünleri, sebzeler ve çilek ürünü, yabani hayvanların (yaban domuzu ve geyik) neden olduğu miktar kaybına,
  • Ayçiçeği (yağlık), ayçiçeği (çerezlik) ürünleri ile ayçiçeği (sertifikalı tohumluk) ürünleri, kuşların olgunlaşma ve hasat döneminde tabla üzerindeki tohumları yemesi suretiyle ortaya çıkan miktar kaybına,
  • Pamuk ve pamuk (sertifikalı tohumluk) ürünleri, kozaların açılmasından itibaren hasada kadar olan dönemde, yağmur riskinin açılmış kozalarda neden olduğu miktar kaybına karşı,

teminat kapsamına alınmaktadır.

Ayrıca; isteğe bağlı olarak,

  • Dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, taşıt çarpması, sel ve su baskını, yabani hayvan (yaban domuzu ve geyik) zararı risklerinin, arpa, buğday, çavdar, tritikale, yulaf ve kaplıca buğdayı ürünleri ile bu ürünlerin sertifikalı tohumluklarının sap kısmında neden olduğu miktar kaybı, don riskinin yağ gülünde ve enginarda neden olduğu miktar kaybı zararları,
  • Don riskinin şekerpancarı, kabak (çerezlik), domates (salçalık), domates (sofralık), biber (chili), biber (dolmalık), biber (sivri, çarliston), biber (salçalık), biber (kırmızı), biber (kapya), biber (üçburun), biber (kaliforniya), biber (macar), biber (jalapeno), biber turşuluk), patlıcan, kavun, karpuz ve patates ürünlerinde ürünün, fide ve yapraklanma döneminde yeniden ekim dikime neden olacak şekilde meydana getirdiği zararlar,

teminat kapsamına alınmaktadır.

Bitkisel Ürün Sigortasında kalite kaybı teminatı hangi risklere ve hangi ürünlere verilmektedir?

Bitkisel Ürün Sigortasında,

  • Dolunun yaş meyve, yaş sebze ve kesme çiçeklerde neden olduğu kalite kaybı,
  • Yağmur riskinin; taze tüketime yönelik olarak üretilen incirlerde olgunlaşma ve hasat dönemlerinde yol açtığı kalite kaybı,
  • Kurutmalık amaçlı üretilen incirlerde olgunlaşma ve buruklaşma dönemlerinden hasada kadar olan dönemde neden olduğu kalite kaybı,

teminat altına alınmaktadır.

Köy Bazlı Verim Sigortasının kapsamı nedir?

Kuru tarım alanlarında yetiştirilen buğday, arpa, çavdar, yulaf, tritikale, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek ve yağlık ayçiçeği ürünleri, dolu paketi dışındaki; kuraklık, don, sıcak rüzgâr, sıcak hava dalgası, aşırı nem, aşırı yağış risklerinden kaynaklı verim azalışlarına karşı güvence altına alınmaktadır.

İsteğe bağlı olarak; buğday, arpa, çavdar, yulaf, tritikale ürünlerinin sap kısmı da teminat kapsamına alınmaktadır.

Köy Bazlı Verim Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?

Köy Bazlı Verim Sigortasında,

  • Sigorta ettirenin/sigortalının veya fiillerinden sorumlu olduğu kişilerin kastından veya ağır kusurundan kaynaklanan hasarlar ve kayıplar,
  • Ürünlerin kalitesinde meydana gelen zararlar,
  • Hastalık ve zararlılar ile yaban hayvanlarının neden olduğu kayıplar,
  • Dolu paketi kapsamındaki riskler (dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını, taşıt çarpması, yaban domuzu ve geyik zararı ile yağlık ayçiçeğinde kuş zararı) nedeni ile meydana gelen zararlar,
  • Köy Bazlı Verim Sigortası kapsamındaki ürünlerde 2. ürün yetiştiriciliği,
  • Poliçede belirtilen ürün türü ile arazide tespit edilen ürün türünün birbirinden farklı olduğunun tespit edilmesi durumunda meydana gelen zararlar,
  • Teminatın başlangıcı için belirtilen fenolojik dönem öncesinde meydana gelen zararlar,
  • Parselin sulandığının belirlenmesi,
  • Köy Bazlı Verim Sigortası Genel Şartları'nda yer alan teminat dışında kalan diğer haller,

teminat kapsamı dışındadır.

Sera Sigortasının kapsamı nedir?

Seralar, yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre sigortalanmaktadır.

Seralar;

  • Dolu, deprem, taşıt çarpması, fırtına, hortum, yangın, heyelan, sel ve su baskını ile kar ağırlığı risklerinden kaynaklı sera içindeki bitkisel ürünlerde meydana gelen miktar kayıplarına,
  • Sera konstrüksiyonunda, örtü malzemesinde, teknik donanımında meydana gelen zararlara,
  • Seranın örtü malzemesi ve/veya konstrüksiyon kıymetlerinin doğrudan bir zarara uğraması sonucu enkazın sökülmesi, kaldırılması, temizlenmesi, taşınması ve enkaz kaldırma masraflarına karşı, teminat kapsamına alınır.

Yüksek tünellerin içindeki ürünler ve plastik örtüsü; dolu, fırtına, hortum, yangın, heyelan, taşıt çarpması, deprem ile sel ve su baskını risklerine karşı,

Alçak tünellerin içindeki ürünler; dolu, dolu kalite kaybı, fırtına, hortum, yangın, heyelan, deprem, taşıt çarpması, yaban domuzu ile sel ve su baskını risklerine ve domates, biber, patlıcan, kavun, karpuz ürünleri ise isteğe bağlı olarak yeniden ekim dikime sebep olan don riskine karşı, teminat kapsamına alınmaktadır.

Ayrıca, saksılı süs bitkisi yetiştiriciliğinde, saksı büyüklüğüne bakılmaksızın, üretimi yapılan saksılar, risk incelemesi sonucuna göre teminat kapsamına alınmaktadır.

Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasının kapsamı nedir?

Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı süt ve besi sığırları ile mandalar, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır:

  • Her türlü hayvan hastalıkları ve gebelik, doğum veya cerrahi müdahale,
  • 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi olan hastalıklardan; mavi dil, rift vadisi humması, bulaşıcı sığır plörapnömonisi (contagious bovine pleuropneumonia), enzootik sığır löykozu, geyiklerin epizootik hemorajik hastalığı (EHD), bulaşıcı stomatitis (Veziküler Stomatitis) hastalıkları,
  • Her türlü kaza, vahşi hayvan saldırıları, yılan ve böcek sokması,
  • Zehirlenmeler,
  • Her türlü doğal afet ve güneş çarpması,
  • Yangın veya infilak sebebiyle meydana gelen ölümler, mecburi kesimler, yavru atma ve yavru ölümü sonucu sigortalının doğrudan uğradığı maddi zararlar.

İnfertilite (kısırlık) nedeniyle meydana gelen mecburi kesim hasarlarında, hasarlı hayvanın resmi kayıtlara göre (Tarım ve Orman Bakanlığı kayıt sistemi ve Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliği) poliçe dönemi içerisinde buzağılamış olması ve son buzağılama hadisesinden sonra en az 4 kez suni tohumlama işleminin yapılmış olması ve bu durumun belgelenmesi halinde infertilite (kısırlık) teminat kapsamında değerlendirilir.

Sigortalandığı tarihte 12 aylıktan daha küçük olan dişi sığırların; poliçe dönemi içerisinde suni tohumlama işlemlerine rağmen, infertilite problemi nedeniyle mecburi kesime sevk edilmesi halinde (resmi kayıtlarda buzağılama hadisesi olmasa dahi) infertilite yönünden teminat kapsamında kabul edilmektedir.

İsteğe bağlı ve yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, aşağıdaki riskler de poliçeye ek prim alınması koşuluyla ilave edilebilmektedir:

  • Hastalıklardan arilik belgesine sahip ve biyogüvenlik önlemlerini almış işletmelerde, işletmede yer alan sigortalanabilir nitelikteki tüm hayvanların sigortalanması koşuluyla; şap hastalığı nedeniyle meydana gelen ölümler, mecburi kesimler, yavru atma ve yavru ölümü sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar,
  • Hırsızlık veya hırsızlığa teşebbüs nedeniyle sigortalı hayvanlarda doğrudan meydana gelen zararlar,
  • 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu'nda belirtilen terör eylemleri ve bu eylemlerden doğan sabotaj ile bunları önlemek ve etkilerini azaltmak amacıyla, yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucunda meydana gelen ölümler, mecburi kesimler, yavru atma ve yavru ölümü sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar,
  • Grev, lokavt veya halk hareketleri sırasında meydana gelen olaylar ve bu olayları önlemek ve etkilerini azaltmak üzere yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucunda meydana gelen ölümler, mecburi kesimler, yavru atma ve yavru ölümü sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar.

Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasının kapsamı nedir?

Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı küçükbaş hayvanlar, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır:

  • Her türlü hayvan hastalıkları ve gebelik, doğum veya cerrahi müdahale,
  • 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi olan hastalıklardan; şap, mavi dil, koyun ve keçi vebası (PPR), koyun, keçi çiçeği, geyiklerin epizootik hemorajik hastalığı (EHD), rift vadisi humması hastalıkları,
  • Her türlü kaza, vahşi hayvan saldırıları, yılan ve böcek sokması,
  • Zehirlenmeler,
  • Her türlü doğal afet ve güneş çarpması,
  • Yangın veya infilak sebebiyle meydana gelen ölümler, mecburi kesimler nedenleriyle sigortalının doğrudan uğradığı maddi zararlar.

İsteğe bağlı olarak ve yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, aşağıdaki riskler de poliçeye ek prim alınması koşuluyla ilave edilebilmektedir:

  • Hırsızlık veya hırsızlığa teşebbüs nedeniyle sigortalı hayvanlarda doğrudan meydana gelen zararlar ile sigortalı hayvanların poliçede belirtilen adresteki tesis ile sigortalı tarafından bildirilen ve TARSİM tarafından kabul edilen mera/meralar arasındaki nakliyesi esnasında veya buralardayken yapılan hırsızlık veya hırsızlığa teşebbüs nedeniyle sigortalı hayvanlarda doğrudan meydana gelen zararlar,
  • 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu'nda belirtilen terör eylemleri ve bu eylemlerden doğan sabotaj ile bunları önlemek ve etkilerini azaltmak amacıyla, yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucunda meydana gelen ölümler, mecburi kesimler sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar,
  • Grev, lokavt, kargaşa veya halk hareketleri sırasında meydana gelen olaylar ve bu olayları önlemek ve etkilerini azaltmak üzere yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucu ölümler, mecburi kesimler sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar.

Kümes Hayvanları Hayat Sigortasının kapsamı nedir?

Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı, biyogüvenlik ve hijyen tedbirleri alınmış, kapalı tesislerde yetiştirilen kümes hayvanları ile açık ve yarı açık sistemde yetiştirilen kümes hayvanları, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır:

  • 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre, ihbarı mecburi bulaşıcı hastalıklar hariç olmak üzere her türlü kanatlı hayvan hastalıkları,
  • Her türlü kaza ve zehirlenmeler,
  • Her türlü doğal afetler,
  • Jeneratör, fan ve benzeri ekipmanlarda meydana gelen arızalar,
  • Yangın veya infilak nedenleriyle meydana gelen ölüm, itlaf ve mecburi kesimler sonucu sigortalının doğrudan uğradığı zararlar.

İsteğe bağlı olarak ve yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, aşağıdaki riskler de poliçeye ek prim alınması koşuluyla ilave edilebilmektedir:

  • Salmonella test sonuçları menfi olan işletmelerde pullorum ve kanatlı tifosu (tavuk tifosu) hastalıkları nedeniyle meydana gelen ölümler ve mecburi kesimler sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar,
  • 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu'nda belirtilen terör eylemleri ve bu eylemlerden doğan sabotaj ile bunları önlemek ve etkilerini azaltmak amacıyla, yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucunda, meydana gelen ölümler, mecburi kesimler sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar,
  • Grev, lokavt, kargaşa veya halk hareketleri sırasında meydana gelen olaylar ve bu olayları önlemek ve etkilerini azaltmak üzere yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucu ölümler, mecburi kesimler sonucu sigortalının doğrudan uğrayacağı maddi zararlar.

Su Ürünleri Hayat Sigortasının kapsamı nedir?

Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı tesislerde yetiştiriciliği yapılan su ürünleri türleri ile kafes ve ağlar, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır.

  • Su Ürünleri Hayat Sigortası Genel Şartlarının A.3. Teminat Dışında Kalan Haller başlığının birinci fıkrasının (a) ve (b) bendinde belirtilen hastalıklar hariç olmak üzere, her türlü hastalık,
  • Yetiştiricinin kontrolü dışındaki kirlenme ve zehirlenmeler,
  • Fırtına, hortum, deprem, sel ve su baskını riskleri,
  • Kazalar,
  • Predatörler,
  • Alg patlaması,
  • Kafesler / havuzlar arası balık aktarımları nedeniyle meydana gelen ölümler ve fiziksel kayıplar sonucunda sigortalının doğrudan uğradığı maddi zararlar.

İsteğe bağlı olarak ve yapılacak risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre, ek prim alınması koşuluyla poliçe kapsamına aşağıdaki riskler de ilave edilebilmektedir:

  • Hırsızlık veya hırsızlığa teşebbüs nedeniyle poliçede belirtilen adresteki sigortalı su ürünlerinde, kafes ve ağlarda (kafes ve ağları poliçeye dâhil edildi ise) doğrudan meydana gelen zararlar,
  • 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu'nda belirtilen terör eylemleri ve bu eylemlerden doğan sabotaj ile bunları önlemek ve etkilerini azaltmak amacıyla, yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucunda, poliçede belirtilen adresteki sigortalı su ürünlerinde, kafes ve ağlarda (kafes ve ağları poliçeye dâhil edildi ise) doğrudan meydana gelen zararlar,
  • Grev, lokavt, kargaşa veya halk hareketleri sırasında meydana gelen olaylar ve bu olayları önlemek ve etkilerini azaltmak üzere yetkili organlar tarafından yapılan müdahaleler sonucu ölümler ve fiziksel kayıplar sonucunda poliçede belirtilen adresteki sigortalı su ürünlerinde, kafes ve ağlarda (kafes ve ağları poliçeye dâhil edildi ise) doğrudan meydana gelen zararlar.

Ayrıca, kafes ve ağlar; fırtına, hortum, deprem, sel ve su baskını riskleri, kazalar ve predatörler nedeniyle meydana gelen maddi zararlar teminat kapsamına alınmaktadır.

Arıcılık Sigortasının kapsamı nedir?

Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı olan plakalı kovanlar, risk inceleme ve değerlendirme sonucuna göre aşağıdaki risklere karşı güvence altına alınmaktadır:

  • Fırtına,
  • Hortum,
  • Heyelan,
  • Deprem,
  • Sel ve su baskını
  • Taşıt çarpması
  • Vahşi hayvan saldırısı,
  • Kovanların nakliyesi esnasında çarpma, çarpışma, devrilme, yanma vb. nedenler sonucunda doğrudan uğradığı zararlara karşı teminat kapsamına alınmaktadır.

Kovan sigorta bedelinin; unsur (kovan, arı kolonisi ve bal) bazında ayrımı poliçe üzerinde belirtilmektedir. Çerçeveler ve petekler teminat kapsamında değildir.

Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında poliçe süresi ve yaş şartları nelerdir?

Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında,

  • Damızlık, süt sığırları ve mandalarda poliçe süresi 12 ve 18 aylık olarak; yaş şartı ise 11'inci günden itibaren 9 yaşına kadar (9 yaş dâhil),
  • Besi sığırlarında, poliçe süresi 3, 6, 9, 12 ve 18 aylık olarak; yaş şartı ise 11'inci günden itibaren 3 yaşına kadar (3 yaş dâhil),

sigortaya kabul edilmektedir.

Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?

Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında,

  • Sığır vebası, tüberküloz, bruselloz, kuduz, sığırların nodüler ekzantemi (Lumpy skin), sığırların süngerimsi beyin hastalığı (BSE), anthrax ve ek teminat olarak poliçeye dâhil edilmemesi halinde; şap ve şap'a bağlı sekonder enfeksiyonlar ile A.2.1.1.b maddesinde belirtilen hastalıklar hariç olmak üzere ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi bulaşıcı hastalıklar,
  • Mavi dil, rift vadisi humması, bulaşıcı sığır plörapnömonisi (contagious bovine pleuropneumonia), enzootik sığır löykozu, geyiklerin epizootik hemorajik hastalığı (EHD), bulaşıcı stomatitis (Veziküler Stomatitis) hastalıkları ve ek teminat olarak poliçeye dâhil edilmesi halinde şap hastalığı nedeniyle poliçe başlangıç tarihinden itibaren 21 günlük bekleme süresi içerisinde meydana gelen ölüm, itlaf, mecburi kesim, yavru atma ve yavru ölümleri,
  • Ek teminat olarak poliçeye dâhil edilmemesi halinde hırsızlık,
  • Sigortalı hayvanın kaybolması ve değiştirme halleri,
  • Yarış, oyun veya mukavemet denemeleri nedeniyle meydana gelen ölümler, itlaflar ve mecburi kesimler,
  • Sigortalanacak damızlık, süt ve erkek besi sığırlarına mıknatıs yutturulmaması durumunda, RPT ve buna bağlı hastalıklar,
  • Poliçe başlangıç tarihinden önce meydana geldiği tespit edilen hasarlar,
  • Kalıtsal anomalilere bağlı, her türlü hastalıklar sonucu ölüm, itlaf ve mecburi kesim hasarları,
  • Kimliklendirmesi yapılmamış hayvanlar,
  • Dar kapsamlı tarifede, her türlü hayvan hastalığı sonucu meydana gelen ölüm, zorunlu kesimler, her türlü yavru atma ve yavru ölümü zararları,
  • Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası Genel Şartları'nda yer alan teminat dışında kalan diğer haller,

teminat kapsamı dışındadır.

Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında poliçe süresi ne kadardır ve yaş şartları nelerdir?

Sigorta süresi 1 yıldan az olmamak koşuluyla; koyun ve keçiler ile koç ve tekeler, 11'inci günden itibaren 5 yaşına kadar (5 yaş dâhil) sigortaya kabul edilmektedir.

Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?

Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında,

  • Koyun ve keçi brusellozu, kuduz, scrapie, anthrax, A.2.1.1.b maddesinde belirtilen hastalıklar hariç olmak üzere, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi bulaşıcı hastalıklar,
  • Coenurus cerebralis, oestrus ovis hastalığı nedeniyle hastalık inkübasyon süresinin poliçe başlangıç tarihinden itibaren ilk 45 günlük bekleme süresi içerisinde meydana geldiği tespit edilen ölüm, itlaf ve mecburi kesimler,
  • Değiştirme halleri ve nedeni ispat edilemeyen kayıplar,
  • Poliçe başlangıç tarihinden önce meydana geldiği tespit edilen; hasarlar ve kalıtsal anomalilere bağlı her türlü hastalıklar sonucu ölüm, itlaf ve mecburi kesimler,
  • Koyun ve keçilerde, yetkili makamlar ve/veya veteriner hekimlerce gerekli görüldüğü halde iç (endo) ve dış (ekto) parazit mücadelesinin yapılmaması halinde, bu hastalıklardan dolayı meydana gelen ölüm, itlaf ve mecburi kesimler,
  • Kimliklendirmesi yapılmamış hayvanlar,
  • Dar kapsamlı tarifede, her türlü hayvan hastalığı sonucu meydana gelen ölüm, zorunlu kesim zararları,
  • Her türlü yavru atma sonucu meydana gelen yavru hasarı,
  • Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası Genel Şartları'nda yer alan teminat dışında kalan diğer haller,

teminat kapsamı dışındadır.

Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında sigortaya kabul edilebilecek hayvanlar ve yaş şartları nelerdir?

Sigortaya kabul edilebilecek hayvanlar ve yaşları şu şekildedir:

  • 1 günlükten 45 günlüğe kadar broiler civcivleri,
  • 1 günlükten 16 haftalığa kadar yumurta tavuğu civcivleri,
  • 17 haftalıktan 18 aylığa kadar yumurta tavukları,
  • 1 günlükten 26 haftalığa kadar damızlık ve ana damızlık civcivler,
  • 27 haftalıktan 20 aylığa kadar damızlık ve ana damızlık tavuklar,
  • 1 haftalıktan 57 haftalığa kadar damızlık hindiler,
  • 1 günlükten 16 haftalığa kadar dişi besi hindileri,
  • 1 günlükten 20 haftalığa kadar erkek besi hindileri,
  • 3 aylıktan 15 yaşa kadar deve kuşları,
  • Açık ve yarı açık sistemlerde yetiştirilen tavuk, hindi, devekuşu, kaz ve ördekler.

Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?

Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında,

  • 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'na göre ihbarı mecburi tüm bulaşıcı hastalıklar,
  • Açık ve yarı açık sistemde yetiştirilen kümes hayvanları için her türlü hastalıklar ve vahşi hayvan saldırıları,
  • Kanibalizm, tüy ve yumurta yeme, gagalama veya benzeri kötü alışkanlıklar,
  • Hayvanların kongenital sakatlıkları ve normal gelişememeleri,
  • Civcivler, tavuklar ve hindilerin üretim dönemi bazında kümeslere giriş tarihinden itibaren viral, mikrobiyel ve paraziter hastalıklarda 3 günlük bekleme süresi içinde meydana gelen hastalıklar nedeniyle sigortalı hayvanların ölmesi, itlafı ve mecburi kesimler,
  • Hırsızlık ve yer değiştirme halleri,
  • Kümes Hayvanları Hayvan Hayat Sigortası Genel Şartlarının A.5.1 maddesinde belirtilen aşı programındaki aşıların yaptırılmaması, karantina tedbirlerine uyulmaması ve gerekli tedbirlerin alınmaması sonucunda meydana gelebilecek hastalıklar sonucu ölüm, itlaf ve mecburi kesimler,
  • Poliçe başlangıç tarihinden önce meydana geldiği tespit edilen hastalıklar, beslenme bozukluğu ve yetersizlikleri,
  • Kümes Hayvanları Hayat Sigortası Genel Şartları'nda yer alan teminat dışında kalan diğer haller,

teminat kapsamı dışındadır.

Su Ürünleri Hayat Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?

Su Ürünleri Hayat Sigortasında,

  • Poliçe başlangıç tarihinden önce meydana geldiği tespit edilen hastalıklar,
  • Poliçe başlangıç tarihinden itibaren 14 günlük bekleme süresi içerisinde ortaya çıkan (paraziter, bakteriyel, mikrobiyel, viral ve mantari) hastalıklar,
  • Stokların yumurta ve larva dönemi ile yavruların tesise geldikten sonraki ilk 5 günlük dönemi,
  • Denizdeki kafeslerde yanlış ağ kullanımı veya balıkların sınıflandırılmasının (boylama) doğru yapılmaması nedeniyle meydana gelen yara ve sıyrıklar,
  • Teminat kapsamındaki riskin gerçekleşmesinden sonra meydana gelen dolaylı hasarlar,
  • Su Ürünleri Hayat Sigortası Genel Şartları'nda yer alan teminat dışında kalan diğer haller,

teminat kapsamı dışındadır.

Arıcılık Sigortasına kabul şartları nelerdir?

Sigortaya kabul şartları şu şekildedir:

  • Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı olunması,
  • Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemine kayıtlı olan bütün kovanların sigorta edilmesi,
  • Kovanlarının plakalı olması.

Arıcılık Sigortasında teminat dışında olan durumlar nelerdir?

Arıcılık Sigortasında,

  • Hırsızlık, değiştirme halleri, nedeni ispat edilemeyen kayıplar ve arının kovanı terk etmesi,
  • Zirai ilaçlama sonucunda kovanların sönmesi,
  • Arının zarar gördüğü her türlü hastalık,
  • Teminat kapsamındaki riskin gerçekleşmesine bağlı olarak, ortaya çıkan dolaylı zararlar,
  • Sigortalı kovanların sevkiyatında, kovanların nakliye aracına yüklenmesi, aktarılması ve boşaltılması sırasında meydana gelen zararlar,
  • Yağmacı arıların ve arı kuşlarının saldırısı nedeni ile meydana gelen koloni kayıpları,
  • Arıcılık Sigortası Genel Şartları'nda yer alan teminat dışında kalan diğer haller,

teminat kapsamı dışındadır.

Hayvan Hayat Sigortalarında hayvanların sigorta bedelleri nasıl belirlenmektedir?

Hayvan Hayat Sigortalarında sigorta bedelleri; hayvan bazında ırk, yaş, cinsiyet, verim, kondisyon ve bölge kriterlerinin bir bütün olarak değerlendirilmesi doğrultusunda belirlenmektedir.

Muafiyet ve müşterek sigorta uygulaması nedir?

Muafiyet: Poliçede yazılı önceden belirlenmiş bir miktara kadar olan hasarların sigortacı tarafından ödenmemesi ve/veya belirlenmiş o miktardan daha yüksek hasarların o miktar tenzil edildikten sonra ödenmesi şekline muafiyet uygulaması denir.

Müşterek Sigorta: Teminat kapsamındaki risklerin gerçekleşmesi sonucunda meydana gelen bir hasarın belli bir bölümünün veya belli bir yüzdesinin sigortalı tarafından karşılanmasıdır.

Tazminat hesaplamalarında, muafiyet ve müşterek sigorta oranlarının nasıl uygulandığına ilişkin örneklere, www.tarsim.gov.tr'de , Mevzuat - Müşterek Sigorta ve Muafiyetler bölümünden ulaşılabilmektedir.

Poliçe İşlemlerine Ait Sorular

Devlet Destekli Tarım Sigortası poliçesi nasıl yaptırılır?

Devlet Destekli Tarım Sigortası poliçeleri, TARSİM'e üye sigorta şirketlerinin yetkili acenteleri aracılığıyla düzenlenmektedir.

TARSİM poliçesi üretmek için, acente olarak ne yapılmalıdır?

Devlet Destekli Tarım Sigortası branşlarında poliçe üretimi yapılabilmesi için, TARSİM'e 26 üye sigorta şirketleri ile iletişime geçilmesi gerekmektedir.

Çiftçi Kayıt Sistemi'ne (ÇKS) hatalı kayıt girilmiş ise ne yapılmalıdır?

Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS) kaydı hatalı yapılmış ise İl veya İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü aracılığıyla hatalı kayıtlar düzeltilmelidir.

Tahmini prim nasıl hesaplanır?

www.tarsim.gov.tr'de internet sitesinde yer alan "Online Prim Hesabı" adımından tahmini prim hesabı yapılabilmektedir. Burada hesaplanan primler, rehber primler olup; gerçek, parsel bazında poliçe tanzimi sırasında hesaplanacak primlerle farklılık gösterebilmektedir.

Üreticinin ödeyeceği primler belirlenirken hangi kriterler göz önünde bulundurulur?

Uzun yıllara dayalı istatistiksel veriler, aktüeryal çalışmalar, her bir riskin ürün ve lokasyon bazında hasar-prim dengesi, hasar büyüklüğü gibi kriterler değerlendirilerek gerekli düzenlemeler sigortacılık esaslarına dayalı olarak yapılmaktadır.

Devlet Destekli Tarım Sigortalarında poliçe bilgileri ile ilgili değişiklikler nasıl yapılabilir?

Poliçe bilgisi değişiklik talepleri, ilgili acenteye iletilmelidir. Talepler, Genel Şartlar ile Tarife ve Talimatlar çerçevesinde değerlendirilmekte ve uygun bulunması halinde zeyilname düzenlenerek ilgili değişiklikler yapılabilmektedir.

Devlet Destekli Tarım Sigortalarında poliçe iptali nasıl yapılabilir?

Bitkisel Ürün Sigortasında, poliçe tanzim tarihinden itibaren 7 gün içerisinde, sigorta şirketi veya acenteler tarafından poliçede dain-i mürtehin şerhi yok ise sistemdeki parametreler çerçevesinde poliçede zeyil işlemleri ve başlangıcında iptal zeyli yapılmaktadır.

Poliçe son kabul tarihine kadar poliçede dain-i mürtehin şerhi yok ise sistemdeki parametreler çerçevesinde zeyil ve iptal zeyil işlemleri, ilgili sigorta şirketleri tarafından yapılmaktadır.

Son kabul tarihinden sonraki primi etkileyen tüm talepler için, sigorta şirketi aracılığı ile TARSİM'e yazılı olarak başvurulması gerekmektedir.

Diğer tarım sigortaları branşlarında, poliçe başlangıcından iptal; ilgili branşların Genel Şartlar ile Tarife ve Talimatlarında belirtildiği şekilde uygulanmaktadır.

Prim borcu nasıl ödenmektedir?

Prim tutarı peşin olarak veya taksitli olarak ödenebilmektedir. Poliçe, ödeme şekline göre tanzim edilmektedir. Peşinat ile taksit tutarları poliçe üzerinde gösterilmektedir. Prim tutarının peşin ödenmesi durumunda, toplam prim üzerinden %5 oranında peşin ödeme indirimi uygulanmaktadır. Prim tutarı, aşağıda belirtildiği şekilde taksitli olarak da ödenebilmektedir.

  • Bitkisel Ürün Sigortasında ve Köy Bazlı Verim Sigortasında, sigortalı tarafından ödenecek olan primin %15'i peşin alınmakta; kalan prim tutarı ise en geç poliçe bitiş tarihinden itibaren 1 ay içinde tahsil edilmektedir.
  • Ağaç / Fidan Sigortaları poliçelerinde, sigortalı tarafından ödenecek olan primin %15'i peşin alınmakta, kalan prim tutarı ise en fazla 5 taksitle tahsil edilmektedir.
  • Sera Sigortasında, primin %25'i peşin alınmakta; kalan prim tutarı, 01 Ağustos - 31 Aralık tarihleri arasında tanzim eden poliçelerde, takip eden yılın Mayıs ayı sonuna kadar; 01 Ocak - 31 Temmuz tarihleri arası tanzim eden poliçelerde ise, Kasım ayı sonuna kadar tahsil edilmektedir.
  • Büyükbaş Hayvan Hayat, Küçükbaş Hayvan Hayat, Su Ürünleri Hayat, Kümes Hayvanları Hayat ve Arıcılık Sigortasında, sigortalı tarafından ödenecek olan primin %25'i peşin ve kalan prim tutarı ise 5 eşit taksitte tahsil edilmektedir.

Tazminat ödemesi yapılmış ancak bankadan zamanında alınmadığı için geri dönen hasar tutarını tekrar ne zaman alabilirim?

60 gün içerisinde, tahsil edilmemiş tazminat ödemeleri geri dönmektedir. Paranın geri döndüğü tarih itibarıyla, en geç 2 hafta içerisinde yeniden talimat verilerek, tekrar ödeme yapılmaktadır.

Poliçe ve hasar bilgileri nasıl takip edilebilir?

Poliçe ve hasarlara ilişkin bilgilerin takibi; ALO TARSİM 172 Çağrı Merkezinden, TARSİM Mobil Uygulama ve www.tarsim.gov.tr web sitesinde yer alan Üretici Portalı'ndan yetkili sigorta şirketleri/acentelikleri aracılığıyla veya E-Devlet Sistemi üzerinden yapılabilmektedir.

Poliçe yenileme süreci nasıl işlemektedir?

Büyükbaş Hayvan Hayat, Küçükbaş Hayvan Hayat, Arıcılık ve Sera Sigortalarında, poliçe bitiminden önceki 30 günlük süre içinde, poliçe bittikten sonra 15 günlük süre içinde poliçenin yenilemesi için acenteye başvurulabilmektedir.

Hasar görmemiş bir poliçenin yenilenmesi halinde;

  • Sera Sigortasında %25'e varan,
  • Kümes Hayvanları Hayat ve Arıcılık Sigortalarında %20'ye varan,
  • Su Ürünleri Hayat Sigortasında %20'ye varan,
  • Büyükbaş ve Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortalarında %30'a varan oranlarda, ilgili branşların Tarife ve Talimatlarında belirtildiği şekilde prim indiriminden yararlanılabilmektedir.

Bitkisel ürünler istenildiği zaman sigortalanabilir mi?

Bitkisel ürünler için poliçe başvuruları, ürün, il, ilçe ve köy bazında açıklanan poliçe ilk ve son kabul tarihleri aralığında yapılabilmektedir.

Poliçe kabul tarihlerine; www.tarsim.gov.tr internet sitesindeki duyurular sekmesinde yer alan İlk ve Son Poliçe Kabul Tarihleri linkinden ulaşılabilmektedir.

Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sisteminde kayıtlarını güncellemiş olan üreticinin, ürününü sigortalatmak için TARSİM'e üye sigorta şirketine veya acentesine başvurması gerekmektedir.

Bitkisel Ürün Sigortası poliçesinin belirlenen süre zarfında yaptırılamaması durumunda, daha sonra ürün için poliçe düzenletilebilir mi?

Sigortalanacak olan ürünün son kabul tarihi geçmiş ise acente tarafından sisteme giriş yapılması halinde, yapılacak risk inceleme sonucu çerçevesinde sadece "dolu paketi" için poliçe tanzim işlemi gerçekleştirilebilmektedir.

Poliçe tanzimi sırasında belirtilen verim, sistemdeki değerler arasında bulunmuyor ise ne yapılmalıdır?

Poliçe tanzimi sırasında sistemde belirlenen verim değeri aralıklarının artırılması veya azaltılması için sigorta şirketlerine veya acentelere başvuruda bulunulması gerekmektedir.

Verim tespit talebi hangi tarihe göre değerlendirilmektedir?

Ürün veriminin belirlenebileceği uygun fenolojik evrede verim tespit çalışması yapılmaktadır. Verim artışı/azalışına ilişkin zeyil işlemleri, verim tespit talep tarihine göre değerlendirilmektedir.

Yapılan zeyil işlemi sonucunda, prim iadesi yapılmaması söz konusu olabilir mi?

İade işlemleri, zeyil işlemleri talep tarihlerine göre değerlendirilerek, Tarife ve Talimatlarda yer alan esaslara göre yapılmaktadır. Poliçenin 2/3'ünden fazlası kullanılmış ise poliçeye ait primin iadesi yapılamamaktadır.

Aynı ada parsel üzerinde birden fazla ürünün olması durumunda, tek bir poliçe düzenlenebilir mi?

Aynı ada parsel üzerinde veya aynı bahçede birden fazla ürün olması durumunda, sadece Çiftçi Kayıt Sistemi'nde (ÇKS) kayıtlı olan ürünün poliçesi yapılmaktadır. Aynı parseldeki diğer ürünlerin de sigortası yaptırılmak istenir ise; bu ürünlerin de Çiftçi Kayıt Sistemi'ne (ÇKS) kayıtlarının ayrı ayrı yapılması gerekmektedir.

Sera Sigortası poliçesi düzenlenirken tüm teminatlar otomatik olarak alınabilir mi? Verilmeyen teminatları daha sonra poliçeye ekletmek mümkün mü?

Sera Sigortası poliçelerinde poliçe tanzim işlemi yapılmadan önce serada risk analiz çalışması gerçekleştirilmektedir. Yapılan risk analiz çalışması sonucunda, seranın alabileceği teminatlar belirlenmektedir. Sigortalı, sera için alınamayan teminatlar ile ilgili olarak eksikliklerin giderilmesinin ardından yazılı talebini TARSİM'e iletmelidir. Talep edilen teminatlar, serada yeniden yapılacak eksper incelemesi sonucuna göre ve ek prim karşılığında poliçeye ekletilebilmektedir.

Sera Sigortası poliçesinde teminat kapsamına alınan ürünün teminat süresi ne kadardır?

Sera Sigortası poliçesinde yer alan ürünün teminat süresi, poliçedeki son hasat tarihine kadar devam etmektedir. Son hasat tarihinden sonra meydana gelen ürün hasarları için tazminat ödemesi yapılmamaktadır.

Serada bulunan ürünün değiştirilmesi halinde, nasıl bir işlem yapılmalıdır?

Ürün bilgisi, Tarım ve Orman Bakanlığı İl-İlçe Müdürlükleri tarafından, Tarım ve Orman Bakanlığı Kayıt Sistemi üzerinde güncellenmelidir. Sigortalı, güncelleme işleminin ardından dilekçesi ile birlikte TARSİM'e başvuruda bulunmalıdır.

Aynı alan için Köy Bazlı Verim Sigortası ve Bitkisel Ürün Sigortası poliçesi oluşturabilir mi?

Aynı alan için, hem Köy Bazlı Verim Sigortası, hem de Bitkisel Ürün Sigortası poliçesi tanzim edilebilmektedir.

Tarla ürünlerinde üreticinin tüm parselleri için toplu poliçe oluşturulabilir mi?

Tarla ürünlerinde Toplu Poliçe Girişi adımından poliçe oluşturulabilmektedir.

Meyve sigortalarında ağaçlar da teminat altında mıdır? Ağaç-Fidan sigortası poliçesi şartları nelerdir?

Ağaçların teminat altına alınabilmesi için; Ağaç-Fidan türünde sigorta poliçesi (ürün poliçesinden ayrı olarak) düzenlenmesi gerekmektedir.

Ağaç - Fidan sigortası poliçesi düzenlenmesi için şartlar şu şekildedir:

  • İlgili ada/parselde yer alan ürün için, öncelikle Bitkisel Ürün Sigortası poliçesinin düzenlenmiş olması şartı aranmaktadır. İlgili ada parselde sigortalanacak ürün için, Bitkisel Ürün Sigortası poliçesi hali hazırda var ise "Ağaç" poliçesi düzenlenebilmektedir.
  • Sistem, Ağaç Sigortası poliçesi düzenlenmek istenen ada/parselde yer alan ürün için poliçe son kabul tarihinin geçtiği durumlarda, Bitkisel Ürün Sigortası poliçesi olup olmadığına bakılmaksızın, Ağaç Sigortası poliçesi düzenlemesine izin verecektir.

Ürün hasata yetişmez ise poliçe süresi bitmeden poliçe nasıl uzatılmaktadır?

En yüksek %50 ek prim karşılığında poliçe süresi uzatılabilecek ürünler şu şekildedir:

  • Turunçgiller, zeytin, üzüm (sofralık), mısır (dane), mısır (tatlı), mısır (silajlık), mısır (sertifikalı tohumluk) ve mısır (patlatmalık).

Poliçe bitiş tarihinden itibaren 30 gün süre ile vade uzatımı yapılabilmektedir. Poliçe süresinin uzatılması talebi, poliçe bitiş tarihinden 15 gün öncesine kadar yapılabilmektedir. Bu süre aşılır ise zeyil işlemi yapılamayacaktır. "Uzatma Zeyli" TARSİM, acente ve sigorta şirketleri tarafından yapılabilmektedir.

Verim tespit raporu ne zaman sonuçlanmaktadır?

Verim tespit raporlarının incelemeleri, poliçe bitiş tarihinden itibaren en geç 30 gün içinde tamamlanmaktadır. Zeyil işlemi, eksper raporu doğrultusunda yapılmaktadır.

Risk inceleme talebi (Ön Bilgi Formu) girişi yapıldıktan kaç gün sonra poliçe oluşmaktadır?

Ön Bilgi Formu (ÖBF) girişinden sonra en kısa sürede risk inceleme işlemi için eksper yönlendirilmektedir. Sigorta teminatı; risk inceleme sonucu düzenlenen poliçelerde risk inceleme talep tarihinden itibaren en erken 7 gün sonra olmak üzere, 7 günü aşan risk inceleme süreci sonrasında ise, risk analiz onayını takiben poliçe tanzim tarihinde belirtilen bitki gelişme evresinde başlamaktadır.

Risk inceleme işlemleri tamamlandıktan sonra, TARSİM tarafından onaylanan ön bilgi formu, acente tarafından poliçe olarak kaydedilebilmektedir. Acente tarafından 7 gün içerisinde poliçe kaydı yapılmaz ise ön bilgi formu sistem tarafından otomatik olarak reddedilmektedir.

Poliçede kayıtlı olan hayvanların bedellerini artırmak veya düşürmek, bazılarını poliçeden çıkartmak, adres değişikliği yapmak gibi zeyil adımları için ne yapılmalıdır? (Büyükbaş-Küçükbaş-Arıcılık)

Sigortalı kişi/kurum tarafından, yazılı ve imzalı/kaşeli olarak konuya ilişkin talepte bulunulması gerekmektedir. Yazılı talep, poliçenin düzenlendiği acente kanalıyla ilgili Sigorta Şirketi üzerinden TARSİM'e ulaştırılmaktadır.

Dilekçede; poliçe numarası, sigortalı adı/soyadı-unvanı (kaşeli olarak) yer almalıdır. Bedel değişikliği zeyilleri için; sigortalı hayvanların bedellerinin ne kadar olmasının talep edildiği, kulak küpe numaraları ve varsa faturası belirtilmelidir.

Talebin TARSİM'e ulaşması durumunda, uygunluğu değerlendirilmekte ve sonucu aynı kanal ile sigortalıya iletilmektedir. Poliçede dain-i mürtehin şerhi var ise ilgili kurumun onayı aynı anda alınmalıdır.

Hasar İşlemlerine Ait Sorular

Bitkisel Ürün Sigortasında, hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?

Bitkisel Ürün Sigortasında, teknik olarak hasar tespitinin doğru, hatasız ve zamanında yapılmasını sağlayacak sürede ihbarda bulunulması gerekmektedir.

Sigorta ettiren/sigortalı, hasar ihbarını, ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezi, sigorta şirketi ya da acentesi aracılığıyla, sistem üzerinden rizikonun gerçekleştiği tarihten itibaren en kısa süre içinde TARSİM'e yapmalıdır. Ancak, bu süre rizikonun gerçekleşme tarihinden itibaren "don" hasarlarında 10 günü ve diğer hasarlarda 15 günü aşamaz.

Üreticiler, Sesli Yanıt Sistemi uygulamasının yanı sıra, TARSİM Mobil Uygulama, tarsim.gov.tr üzerinde yer alan Poliçe sorgulama/hasar ihbarı ekranı ve acenteler aracılığıyla da Bitkisel Ürün Sigortası branşındaki poliçeleri için hasar ihbarında bulunabilir.

Sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde, aşağıdaki hususları acentesi veya sigorta şirketi aracılığıyla TARSİM'e bildirmekle yükümlüdür:

  • Adı, soyadı ve adresi,
  • T.C. Kimlik numarasını veya sigorta poliçe numarası,
  • Rizikonun gerçekleştiği gün ve saat,
  • Hasar nedeni,
  • Zarar gören ürünün cinsi, türü ve çeşidi,
  • Rizikonun gerçekleştiği arazinin ilçe, köy ve mahallesi.

Köy Bazlı Verim Sigortasında, hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?

Köy Bazlı Verim Sigortasında, hasar ihbarında bulunulmamaktadır. Eksperler tarafından referans parsellerde yapılan saha incelemeleri ve verim tespitleri sonucunda köyün gerçekleşen verim değeri tespit edilmektedir.

Tazminat hesabında, köyün gerçekleşen verim ortalaması ile köyün eşik verim değeri arasındaki fark baz alınmaktadır. İlgili yıl için köyün gerçekleşen verim ortalamasının, köyün eşik verim değerinin altında kalması durumunda köyde bulunan tüm sigortalı üreticiler tazminat almaya hak kazanmaktadır. Köyün gerçekleşen verim ortalamasının, köyün eşik verim değerine eşit veya üzerinde olması durumunda ise köyde bulunan sigortalı üreticilere herhangi bir tazminat ödemesi yapılmamaktadır.

Sera Sigortasında, hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?

Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, acentesine, TARSİM'e ya da poliçede bildirilen adreslere;

  • Adı, soyadı ve adresini,
  • T.C. Kimlik numarasını veya sigorta poliçe numarasını,
  • Rizikonun gerçekleştiği gün ve saati,
  • Hasar nedenini,
  • Rizikonun gerçekleştiği seranın bulunduğu il, ilçe, köy, mahalle ve mevkilerini belirtmek suretiyle hasar ihbarında bulunmalıdır.

Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?

Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;

  • Adı, soyadı ve adresini,
  • T.C. Kimlik numarasını veya sigorta poliçe numarasını,
  • Rizikonun gerçekleştiği gün ve saati,
  • Hasar nedenini,
  • Zarar gören hayvana ilişkin bilgileri,
  • Rizikonun gerçekleştiği yerin açık adresini belirterek hasar ihbarında bulunmak zorundadır.

Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?

Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;

  • Adı, soyadı ve adresini,
  • T.C. Kimlik numarasını veya sigorta poliçe numarasını,
  • Rizikonun gerçekleştiği gün ve saati,
  • Hasar nedenini,
  • Zarar gören hayvana ilişkin bilgileri,
  • Rizikonun gerçekleştiği yerin açık adresini belirterek, hasar ihbarında bulunmak zorundadır.

Kümes Hayvanları Hayat Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?

Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;

  • Adı, soyadı ve adresini,
  • T.C. Kimlik numarasını veya sigorta poliçe numarasını,
  • Rizikonun gerçekleştiği gün ve saati,
  • Hasar nedenini,
  • Zarar gören hayvanlara ilişkin bilgileri,
  • Rizikonun gerçekleştiği yerin açık adresini belirtmek suretiyle, hasar ihbarında bulunmak zorundadır.

Su Ürünleri Hayat Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?

Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;

  • Adı, soyadı ve adresini,
  • T.C. Kimlik numarasını veya sigorta poliçe numarasını,
  • Rizikonun gerçekleştiği gün ve saati,
  • Hasar nedenini,
  • Zarar gören hayvanlara ilişkin bilgileri,
  • Rizikonun gerçekleştiği yerin açık adresini belirtmek suretiyle, hasar ihbarında bulunmak zorundadır.

Arıcılık Sigortasında hasar ihbarı ne zaman ve nasıl yapılmaktadır?

Sigorta ettiren/sigortalı, rizikonun gerçekleşmesi halinde en geç 24 saat içinde, poliçede belirtilen şekillerde; ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezine, TARSİM'e, sigorta şirketine, acentesine ya da poliçede bildirilen adreslere;

  • Adı, soyadı ve adresini,
  • T.C. Kimlik veya sigorta poliçe numarasını,
  • Rizikonun gerçekleştiği gün ve saati,
  • Hasar nedenini,
  • Zarar gören sigortalı kovana ilişkin bilgilerini,
  • Rizikonun gerçekleştiği yerin açık adresini belirtmek suretiyle hasar ihbarında bulunmakla yükümlüdür.

Bitkisel Ürün ve Sera Sigortalarında ekspertiz sonucuna itiraz etmek için ne yapılması gerekmektedir?

Hasar tespit tarihinden itibaren 7 gün içinde; sigorta yaptırılan sigorta şirketine/acenteye başvurularak, itiraz girişi yapılabilmektedir. Bununla birlikte doğrudan TARSİM'e yazılı talepte bulunularak, ekspertiz sonucuna itiraz edilebilmektedir.

Hasar tazminatı ne zaman ödenmektedir?

Hasar dosyası tamamlanarak, kesinleşmiş olan tazminat miktarları, sigortalıya en geç 30 gün içinde TARSİM tarafından banka kanalıyla ödenmektedir.

Bitkisel Ürün Sigortasında; tazminat, poliçe bitiş tarihinden (hasat tarihinden) önce ödenmemektedir. Ancak, %100 tam hasarlarda poliçe vadesinden önce de ödeme yapılabilmektedir.

Hasar tazminatı nasıl alınabilmektedir?

Tazminat alacağı bulunan gerçek ve tüzel kişilerin, Ziraat Bankası nezdinde hesabı bulunuyor ise kısa mesaj (SMS) ile yapılan bilgilendirme sonrasında ibrazıyla T.C. Ziraat Bankası'nın, Türkiye sınırları içindeki herhangi bir şubesinden tazminatını alabilmektedir. Ziraat Bankası'nda hesabı olmayan tazminat sahipleri ise merkezi ödeme sistemi üzerinden tazminatını tahsil edebilmektedir.

Hasar dosyasında eksik bir belgenin olup olmadığı nasıl öğrenilmektedir?

Hasar dosyası ile ilgili eksik belge tespit edilmesi halinde, sigortalıya SMS kısa mesaj ile bilgilendirme yapılmaktadır. Ayrıca, sigorta şirketi ve acenteye eksik belge ile ilgili e-posta üzerinden bilgilendirme iletilmektedir.

Aynı zamanda ALO TARSİM 172 numaralı çağrı merkezi aracılığıyla da bilgi alınabilmekte olup, www.tarsim.gov.tr web sitesinden, poliçe ve T.C. kimlik numarasıyla sorgulama yapılabilmektedir.

Tazminatın Ziraat Bankası'na gönderildiğinden sigortalının nasıl haberi olmaktadır?

Sigortalıya ait ödeme TARSİM tarafından, Ziraat Bankası'na gönderildiğinde, sigortalıların cep telefonuna otomatik olarak tazminatını alabileceği ile ilgili kısa mesaj (SMS) gönderilmektedir. Eşzamanlı olarak, acentelere bilgilendirme e-postası da iletilmektedir.

Poliçede dain-i mürtehin kurum var ise SMS gönderimi yapılmamakta, sigorta şirketi ve acente e-posta ile bilgilendirilmektedir. Sigortalılar tazminatın ödenip ödenmediğini www.tarsim.gov.tr sayfasında yer alan "Poliçe Sorgulama" linkinden de öğrenebilmektedir.

İhbar nedeni hatalı bildirilmiş ise ne yapılmalıdır?

İhbar nedeninin hatalı bildirilmesi; hasar tespit çalışmasını etkilememektedir. Tespit çalışması sırasında doğru hasar nedeni belirlenmektedir.

Yeniden ekim-dikim kararı alınan hasarın ödemesi nasıl yapılmaktadır?

Bitkisel Ürün Sigortası poliçelerinde erken dönemde gerçekleşen hasarlar için yapılan değerlendirme sonucunda yeniden ekim-dikim kararı alınabilmektedir. Yeniden ekim dikime ait masraflar hesaplanmaktadır. Tazminat ödemesi, yapılmış olan masrafların sigorta bedelinin en fazla %30'una kadarı muafiyet ve müşterek oran uygulanmaksızın yapılmaktadır.

Bitkisel Ürün Sigortası prim borcunun ödenmesine rağmen, tazminat tutarının içinden neden prim borcu kesilmiştir?

Prim borç mahsup işlemleri ile ilgili listeler, sigorta şirketlerinin Genel Müdürlüğüne iletilmekte ve sigorta şirketlerinin Genel Müdürlüğünden alınan onay sonrasında, prim borcuna ilişkin kesinti yapılmaktadır. Ödenmiş prime ait kesinti yapılmış ise konuyla ilgili olarak sigorta şirketinin Genel Müdürlüğü ile irtibata geçilmesi gerekmektedir.

Tazminat hesaplaması nasıl yapılmaktadır?

Teminat kapsamında tespit edilen hasar için, poliçede yazılı muafiyet ve müşterek oranlar uygulandıktan sonra tazminat hesaplaması yapılmaktadır.

Belirlenen hasar tutarı, hiçbir durumda poliçede yazılı olan sigorta bedelinin %100'ünü geçmemektedir.

Gelir Koruma Sigortası poliçelerinde sigortalı tarafından ekilen tohumların çıkışının olmaması halinde sigortalı ne yapmalıdır?

Sigorta ettiren/sigortalı, ekilen tohumun çıkışının olmaması halinde, sigorta şirketi ya da acentesi aracılığıyla sözleşmenin akdedildiği yılın 31 Aralık tarihine kadar TARSİM'e ihbarda bulunmakla yükümlüdür.

Sigorta ettiren/sigortalı, oluşacak hasarları, sözleşmenin akdedildiği yılı takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar ihbar etmekle yükümlüdür. Bu tarihten sonra gerçekleşecek hasarlar için sigorta ettirenin/sigortalının ihbar yükümlülüğü bulunmamaktadır.

Bitkisel Ürün / Sera / Gelir Koruma Sigortalarında yangın ve kaza nedenli hasarlar için hangi evraklar gerekmektedir?

Yangın hasarları dosyalarının işleme alınması için Savcılık Sonuç Belgesinin TARSİM'e iletilmesi gerekmektedir.

Yangın hasarlarında, savcılık sonuç belgesi, itfaiye tutanağı ve ifade tutanaklarının acente veya www.tarsim.gov.tr internet sitesinde, Kurumsal Mobil uygulamada yer alan İletişim Formu veya 0216 322 00 93 numaralı faks aracılığıyla iletilmesi gerekmektedir.

Hasar dosyası, evrakların TARSİM'e iletilmesi halinde değerlendirmeye alınmaktadır. Olay tutanağı, jandarma veya karakol tarafından savcılığa iletilmemiş ise sigortalıdan, bu yerlerden yangın olayının savcılığa iletilmediğine ilişkin resmi yazı istenmektedir.

Kaza olayı yaşanmış olan hasarlarda hasarın değerlendirilebilmesi için "olay yeri tutanağı, jandarma/karakol tutanağı, kaza tespit tutanağı" gibi evraklar üreticiden talep edilmektedir.

Verim tespit çalışması için eksper ne zaman gelecektir?

Verim tespit çalışması, ürünün veriminin belirlenebileceği uygun fenolojik evrede yani hasada yakın yapılmaktadır. İşlemler, verim tespit talep tarihine göre değerlendirilmektedir.

Hasarlı hayvanımın kulak küpesi düştü nasıl ihbar kaydı açtırabilirim?

Kulak küpe numarasının, üretici tarafından bilinmesi ve hasar ihbarı esnasında belirtilmesi gerekmektedir. Sigortalı tarafından, kulak küpe numarasının belirtilmediği hallerde hasar ihbarı alınamamaktadır. (Doğal afet-yangın, sel-su baskını, vb. hasarları istisna olmak üzere)

Sigortalının küpesiz hayvanı mevcut ise, Hayvan Bilgi Sistemi (HBS) üzerindeki hayvan varlığı ve poliçedeki hayvan listeleri kontrol edilerek, küpesi düşen hayvan tespit edilebilmektedir. Kulak küpe numarasının tespit edilmesinden sonra yeniden hasar ihbarında bulunulabilmektedir.

Risk inceleme için eksper değişikliği nasıl talep edilmektedir?

Eksper değişikliği talebi yapılabilmesi için, gerekçelerin açık bir şekilde yer aldığı üretici imzalı dilekçenin TARSİM'e sigorta şirketi/acente aracılığıyla iletilmesi gerekmektedir.

Farklı nedenli iki adet hasarım var. Her hasarı ayrı ayrı bildirmem gerekir mi?

Bir adet ihbar bildirilmesi yeterli olmakla birlikte, eksper teminat kapsamındaki tüm hasarları değerlendirmektedir.

Eksik Evrak Konularına Ait Sorular

Hayvan Hayat Sigortaları

Hasar Dosyası İşlemleri İçin Gerekli Olan Evraklar Nelerdir?

Hayvan Hayat Sigortalarında hasar dosyalarının değerlendirmeye alınabilmesi için iletilmesi gerekli olan evraklar aşağıdaki gibidir:

    Türkvet Düşüm Belgesi

    Sigortalı hayvanın mezbahada kesimi gerçekleştirildikten sonra düşümün mezbahadaki veteriner hekim tarafından yapılması gerekmektedir.

    Türkvet düşüm belgesi, Tarım ve Orman Bakanlığı İl-İlçe Müdürlüklerinden temin edilmektedir.

    Ölüm ve zorunlu kesim hasarlarında mutlaka iletilmesi gereken bir belgedir.

    Müstahsil Makbuzu / Fatura

    Kesilen sigortalı hayvanın etini satın alan kasaptan fatura/müstahsil makbuzu alınması gerekmektedir.

    Sigortalı hayvanın kulak küpe numarası ve kilogramı fatura/müstahsil makbuzunda yazılı ve imzalı/kaşeli olmalıdır.

    Kesim Fotoğrafı

    Zorunlu kesim hallerinde; sigortalı hayvanların kesim halinin fotoğraflanarak TARSİM'e iletilmesi gerekmektedir.

    Mezbaha Kesim Raporu

    Sigortalı hayvanın kesiminin mezbahada gerçekleştirilmesi durumunda, mezbahada bulunan veteriner hekimden kesim raporunun/tutanağının talep edilmesi gerekmektedir.

    İmha Tutanağı

    Sigortalı hayvan, eksper mahiyetinde imha edildiğinde; eksper imha raporu, mezbahada imha edildiğinde; mezbaha imha raporu, mahalde imha edildiğinde ise muhtar ve şahitlerin tutmuş oldukları imha tutanağı TARSİM'e iletilmelidir.

    Hayvan Hayat Hikâyesi

    Hayvana ait buzağılama ve suni tohumlama bilgilerinin yer aldığı belgedir. Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliğinden temin edilmektedir.

    Suni Tohumlama Belgeleri

    Veteriner hekimin sigortalı hayvana suni tohumlama işlemi yaptığına ilişkin belgedir.

    Protokol Örneği (Veteriner İmza/Kaşe)

    Serbest veteriner hekim tarafından sigortalı hayvana uygulanan tedavi yöntemi, veteriner hekime ait protokol defterinde veya e-reçetede, tedavinin başlangıç tarihi ve kullanılan ilaçları içerecek şekilde yazılı, imzalı/kaşeli olarak TARSİM'e iletilmelidir.

    Laboratuvar Rapor Sonucu

    Sigortalı hayvandan alınan numunenin laboratuvara iletilmesi durumunda çıkacak olan sonuca ait rapordur.

    Kulak Küpe Talep Yazısı

    Kulak küpesi düşen sigortalı hayvan için küpe talebine ait dilekçe, imzalı/kaşeli olarak Tarım ve Orman Bakanlığı İl-İlçe Müdürlüklerine ve Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliğine iletilmeli ve TARSİM'e bildirilmelidir.

    Arı Vize Belgesi

    Gezginci arıcılık yapan üreticilerin, arı kolonilerini bir ilden başka bir ile taşımadan önce almak zorunda oldukları resmî izin belgesi olup, sigortalı kovanların bağlı olduğu Tarım ve Orman İl-İlçe Müdürlüklerinden temin edilmelidir.

    Arı Konaklama Belgesi

    Gezginci arıcılık yapan üreticilerin, arı kolonilerini bir ilden başka bir ile taşımadan önce almak zorunda oldukları resmî izin belgesi olup, kovanların taşındığı Tarım ve Orman İl-İlçe Müdürlüklerinden temin edilmelidir.

    Hayvan Hayat Sigortasında yangın hasarına ait dosyaların değerlendirmeye alınabilmesi için iletilmesi gereken evraklar:
    • İtfaiye raporu,
    • Jandarma tarafından hazırlanan, sigortalı hayvan/hayvanların kulak küpelerinin yazılı olduğu tespit tutanakları,
    • Savcılık sonuç belgesi (dava sonucu).
    Hayvan Hayat Sigortasında trafik kazalarında hasar dosyalarının değerlendirmeye alınabilmesi için iletilmesi gereken evraklar:
    • Kaza tespit tutanağı,
    • Jandarma tarafından hazırlanan, sigortalı hayvan/hayvanların kulak küpelerinin yazılı olduğu tespit tutanakları.
    Hayvan Hayat Sigortasında sel ve su baskını/yıldırım düşmesi sonucu hasar dosyalarının değerlendirmeye alınabilmesi için iletilmesi gereken evraklar:
    • İşletmenin bağlı bulunduğu İl-İlçe Meteoroloji Genel Müdürlüğünden meteoroloji raporu,
    • Tarım ve Orman Bakanlığı İl-İlçe Müdürlüklerinden sigortalı hayvan/hayvanların kulak küpe numaralarının yazılı olduğu tespit tutanakları,
    • AFAD Müdürlüğü tarafından hazırlanan sigortalı hayvan/hayvanların kulak küpe numaralarının yazılı olduğu tespit tutanakları,
    • Elektrik çarpması sonucunda oluşan hasar dosyalarında işletmenin bağlı bulunduğu elektrik idaresinden ödeme alıp alınmadığına ilişkin elektrik idaresi raporu.

Eğitim Konularına Ait Sorular

Eksper Eğitimleri

Eksper eğitimleri ne zaman düzenlenmektedir?

TARSİM tarafından ihtiyaç olması halinde eksper eğitimleri düzenlenmektedir. Duyurular, SEGEM, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı ve TARSİM'in web sitesi www.tarsim.gov.tr üzerinden yayınlanmaktadır.

Eksperlik için sınav başvuruları nasıl yapılmaktadır?

Sınav başvurusuna ilişkin duyurular, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, SEGEM ve TARSİM'in web sitesi www.tarsim.gov.tr üzerinden yayınlanmaktadır. Duyuruda yer alan kılavuzdaki açıklamalara göre başvuru yapılabilmektedir.

Eksper olmak için gerekli şartlar nelerdir?

Bitkisel Ürün Sigortalarının hasar tespitleri, ziraat mühendisi, ziraat teknikeri ve ziraat teknisyenleri;

Çiftlik hayvanları sigortalarının risk inceleme işlemleri veteriner hekimler ve zooteknist ziraat mühendisleri, hasar tespitleri ise veteriner hekimler, su ürünleri sigortalarının risk incelemeleri; su ürünleri mühendisi, su ürünleri bölümü mezunu ziraat mühendisleri, balıkçılık teknoloji mühendisi ve veteriner hekimler; hasar tespitleri ise veteriner hekimle birlikte su ürünleri mühendisleri tarafından yapılmaktadır.

Eksper Ön Eleme sınavına ikametgâhının olduğu yerde girmek zorunlu mudur?

Sınava ikametgâhın olduğu ilde girme zorunluluğu bulunmamaktadır. Tarım Sigortaları Havuzu Eksperliği Ön Eleme Sınavı, SEGEM tarafından düzenlenmekte olup, kılavuzda belirtilen Adana, Ankara, Erzurum, Giresun, İstanbul, İzmir, Malatya, Şanlıurfa illerinde yapılmaktadır. İllerde bir değişiklik olması halinde yayımlanacak olan kılavuzda belirtilmektedir.

Kontenjan açılmayan il için sınav ücreti yatırıldığında başka il tercih edilebilir mi veya ücret iadesi gerçekleşir mi?

Kontenjanlar, sınav ücretleri yatırılmadan önce duyurulmaktadır. İkamet adresine göre başvuru yapıldığından ötürü başka bir il için tercih yapılamamaktadır. Sınav ücreti ödendikten sonra SEGEM'in web sitesi olan www.segem.org.tr üzerindeki başvuru formu doldurulmadığı takdirde, dilekçe ile başvuru yapılması halinde SEGEM tarafından ücret iadesi yapılabilmektedir.

Sınav giriş yeri değiştirilebilir mi?

Sınav giriş yeri, sınav kılavuzunda belirtilen esaslar dâhilinde ve mücbir sebepler kapsamında, sınav tarihinden önce dilekçe ile SEGEM'e yapılacak başvuruya istinaden değiştirilebilmektedir. Bu konuda yetki SEGEM'de bulunmaktadır.

Eksper eğitimlerinin tamamlanmasından sonra göreve hemen başlanılıyor mu?

Gerekli belgelerin tamamlanıp, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'ne (TOBB) iletilmesi ve TOBB'un internet sitesi www.tobb.org.tr'de eksperlere ait levha numarasının yayınlanmasıyla birlikte TARSİM sistemine eksperlik kaydı yapılarak, eksper kodu belirlenmektedir. Eksper kodu belirlendikten sonra hasar tespit ve risk inceleme işlemleri için organizasyona dâhil olunmaktadır.

Eksper eğitimlerinde konaklama nasıl yapılmaktadır?

Eğitimlerin yapılacağı otel seçimi, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı ile TARSİM tarafından belirlenmekte ve kılavuzda belirtilmektedir. Eğitim programına ait konaklama ücreti, eksperler tarafından karşılanmaktadır.

Eksper eğitimlerinde ücret nereye yatırılmaktadır?

Eksper eğitimlerinde ücret, SEGEM tarafından yayınlanan duyuruda belirtilen banka hesabına yatırılmaktadır.

Acente Eğitimleri

Acente Eğitimleri hangi amaçla düzenlenmektedir?

Devlet Destekli Tarım Sigortaları sistemi, mevzuat, çalışma usul ve esasları hakkında bilgiler vermek amacıyla, TARSİM ve SEGEM koordinasyonunda hazırlanan TARSİM Devlet Destekli Tarım Sigortaları Acente Eğitimi düzenlenmektedir.

E-eğitim ve e-sınavdan oluşan programda, Bitkisel Ürün Sigortaları, Sera Sigortası, Köy Bazlı Verim Sigortası, Ağaç ve Fidan Sigortası, Büyükbaş Hayvan Hayat Sigortası, Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortası, Kümes Hayvanları Hayat Sigortası, Su Ürünleri Hayat Sigortası, Arıcılık Sigortası vb. tarım sigortalarının operasyonel süreçleri, teminatlar, poliçe düzenlemelerinde ekran uygulamaları, hasar ihbarı, hasar tespit ve tazminat ödeme süreçleri hakkında bilgiler sunulmaktadır.

TARSİM acente eğitimi almak istiyorum. Ne yapmam gerekiyor?

Acente Eğitimleri, SEGEM aracılığı ile düzenlenmektedir. Eğitimlerle ilgili ayrıntılı bilgiler, SEGEM'in kurumsal internet sitesi www.segem.org.tr üzerinden takip edilebilmektedir.

Acente Eğitimlerine kimler başvurabilmektedir?

Programa, sigorta şirketlerinin genel müdürlükleri, banka şubeleri, acenteler, brokerler, üniversite öğrencileri, çağrı merkezleri veya eğitime katılarak sertifika almak isteyen kişiler başvurabilmektedir.

Geçmiş dönemde katılım sağlanan acente eğitimleri ile ilgili sertifikalar nasıl alınabilmektedir?

Sertifikalar eğitimin %100 tamamlanmasını takiben 24 saat içerisinde atanmaktadır. Sertifikalar 180 gün boyunca aktif olmaktadır. Bu süre zarfında sertifikanın kaydedilerek, dijital ya da fiziksel ortamda muhafaza edilmesi önem taşımaktadır. 180 günün ardından, aday.segem.org.tr adresi üzerinden sertifikanın görüntülenmesi için ödeme yapılması gerekmektedir.